Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1388
12
1
gregorian
2010
3
1
2
1
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی با نیازهای آموزشی دانشجویان رشته های کاردانی دانشکده بهداشت رشت
Study on Adaptation of Educational Contents and Educational Needs in Public Health School of Guilan University of Medical Sciences
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه </strong>: برنامه ریزان آموزشی طی سه دهه گذشته توجه خاصی به این پرسش داشته اند که چه مباحث وموضوعاتی در دروس مختلف باید تدریس شود و برای دانشجویان چه نوع مواد و وسایل آموزشی و توسط چه کسانی باید آماده شود. هدف فعالیت های آموزشی رشد آگاهی و توانای های بالقوه انسان است. آموزش وسیله­ای برای شناسایی مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و پی بردن به راه حل های مناسب برای آنهاست. این مطالعه با هدف بررسی میزان انطباق محتوای آموزشی در قالب چهار سوال پژوهش در رابطه با نیاز دانشجویان در رشته های موجود مقطع کاردانی دانشکده بهداشت رشت انجام شد.</p>
<p> <strong> روش­ ها: </strong>در این پژوهش توصیفی-تحلیلی<strong> </strong>که در نیمسال دوم سال تحصیلی 87-86 انجام شد. جامعه آماری 270 نفر از کلیه دانشجویان در مقطع کاردانی رشته­های موجود دانشکده بهداشت رشت بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 1- مشخصات دموگرافیک 2- سوالات مربوط به انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان و بر اساس مقیاس 5 درجه ای لیکرت بود. پس از توزیع پرسشنامه ها تعداد 191 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری گردید. سپس جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss و آزمون­های ( ² χ ) خی دو و t-test استفاده شد.</p>
<p> <strong> یافته ها </strong>: در زمینه سوال اول پژوهش که بررسی میزان پاسخگویی محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان بود، 07/ 39 درصد میزان آن را در حد متوسط اعلام و 04/17 درصد خیلی کم و فقط 58/3 درصد انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان را خیلی زیاد می دانستند. در زمینه سوال دوم پژوهش که بررسی انطباق محتوای آموزشی با فرایند رشد تفکر انتقادی دانشجویان است، 19/45 درصد میزان انطباق را متوسط و 5/6 درصد خیلی کم و 70/4 درصد خیلی زیاد اعلام نمودند. در سوال سوم نیز که تدوین محتوای آموزشی با توجه به نیاز برکسب توانمندی دانشجویان جهت ارائه خدمات در شرایط اقلیمی متفاوت است، 18/42 درصد گزینه متوسط و 32/6 درصد گزینه خیلی کم و 14/5 درصد گزینه خیلی زیاد و در نهایت سوال چهارم پژوهش عملکرد برنامه­ریزی آموزشی در دانشکده جهت آماده ساختن دانشجو برای خدمات موثر شغل آینده او 55/46 درصد گزینه متوسط و 6/7 درصد گزینه خیلی کم و 56/5 درصد خیلی زیاد را انتخاب نمودند.</p>
<p> <strong> نتیجه گیری: </strong>براساس نتایج بدست آمده میزان انطباق محتوای آموزشی با نیاز دانشجویان درحد متوسط<strong> </strong>است<strong>. </strong>در مجموع نتایج بیانگر وجود نقایصی در ارائه و نحوه طراحی محتوای آموزشی دروس برحسب مناطق می باشد. با مشخص شدن نقاط ضعف در طراحی محتوای آموزشی می­توان برنامه­ریزی مطلوبتری جهت ارتقاء کیفی آموزشی دانشکده بهداشت رشت به عمل آورد.</p>
<p></p>
<p><strong> Introduction: </strong>In recent three decades, educational planners have paied attention about core curriculum, how and which educational materials should be prepared. The goal of education is to develop student's knowledge, competencies and so to recognize social, economical and cultural problems and solving them.<strong> </strong>Determination of adaptation rate of educational contents with student's educational needs in public health school of Guilan university of medical sciences.</p>
<p><strong>Methods:</strong>This analytical descriptive study was conducted on 270 students in public health faculty of Guilan University of medical sciences in 2008. Information about demographical characteristics of students and main questions about study was obtained by a questionnaire with 32 questions. The questionnaire was designed by lickert scale methods. Data were collected and analyzed by SPSS software.</p>
<p><strong>Results: </strong>The first question of questionnaire, meeting of educational contents to students need was evaluated very poor by 39.07% of students, average by 17.04% and satisfactory by 20%. about second question, effectiveness of educational contents in improving student thinking, 45.19% of students identified it as average, 6.5% very poor and 4.7% satisfactory. Third question of study, relationship between educational contents and geographical condition, 42.18% of students described it as average, 6.32% very poor and 5.14% satisfactory. About fourth question, effectiveness of educational contents in preparing students for effective services in his/her job in the future, 46.55% of students stated average, 7.6% very poor and 5.56% satisfactory.</p>
<p><strong>Conclusion: </strong>generally, meeting of educational contents and educational needs was at the intermediate level. These results show that educational contents need to be revised for increasing educational quality in faculty of public health.</p>
<p> <strong> </strong></p>
محتوای آموزشی, نیازهای آموزشی, دانشکده بهداشت
educational contents, educational needs, school of health
42
48
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-41&slc_lang=fa&sid=1
M
Farrokhi
مهرداد
فرخی
Farrokhi@gums.ac.ir
Yes
S
Teimouri
سلمه
تیموری
No
F
mehrabian
فردین
مهرابیان
No
D
Naghipour
داریوش
نقی پور
No