Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
10
4
online
1
fulltext
fa
اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان
Research Anxiety and its related factors among Graduate Students in Hamedan University of Medical Sciences
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> یکی از شایع­ترین اضطراب ­ها در آموزش عالی، اضطراب پژوهش است که آن احساس ترس و عدم اطمینان در رابطه با انجام پژوهش و خلق تولیدات علمی معتبر و اثرگذار می­باشد. هدف این پژوهش، بررسی میزان اضطراب پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان و عوامل مرتبط با آن بود.<br>
<strong>روش ­ها: </strong>این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 725 نفر (کلیه دانشجویان ارشد و دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی همدان 96-1394) بود که با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، حجم نمونه مورد نیاز 252 نفر بدست آمد که از این تعداد 193 پرسشنامه تکمیل شد. ابزار اصلی پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونهگیری به شیوه تصادفی بود که داده ­ها پس از گردآوری و استخراج، با استفاده از نرم ­افزارهای آماری SPSS، Smart PLS و آزمون­ های آنالیز واریانس، t تک ­نمونه­ ای، کای دو و t مستقل تحلیل گردید.<br>
<strong>یافته ­ها: </strong>نتایج نشان داد که میانگین اضطراب پژوهش دانشجویان (2/58) یعنی کم­تر از حد متوسط (3) است. از سوی دیگر، بین میانگین اضطراب پژوهش و مقطع تحصیلی تفاوت معنی ­دار آماری وجود داشت (0/05>p) بدین­ معنی که میانگین اضطراب پژوهش در بین دانشجویان کارشناسی ارشد به­ طور معنی ­داری بیشتر از دانشجویان دکتری بود. ابعاد دانش و مهارت­ های روش­ شناسی تحقیق 0/9 و سواد اطلاعاتی 0/86 ، بیشترین سهم را در ایجاد اضطراب پژوهش داشتند.<br>
<strong>نتیجه­ گیری: </strong>نتایج نشان داد که اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان در فرآیند انجام پژوهش اضطراب ندارند. ضعف دانش و مهارت­ های روش­ شناسی تحقیق، موثرترین عامل ایجاد اضطراب پژوهش در دانشجویان بوده که سبب اثرات منفی بر عملکرد پژوهشی دانشجویان می ­شود. بنابراین توجه به عوامل به ­وجود آورنده آن از سوی مسئولین مربوطه را می ­طلبد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> One of the most common anxieties in higher education is research anxiety. That is a kind of fear and unreliability to do research and creating effective, valid and scientific production. The purpose of this study is to determine the research anxiety level and its related factors among Graduate Students in Hamedan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods: </strong>This is a descriptive survey study. The statistical population includes 725 students (all Master, and PhD students of Hamedan University of Medical Sciences in 1394-96), that by using the Cochran sample size formula 193 students randomly selected and participated in this study. For gathering data, a researcher made questionnaire was used and collected data were analyzed by Smart PLS software platforms, and ANOVA, T Test, T single sample and Chi-squared test through SPSS.<br>
<strong>Results: </strong>Based on findings, the average research anxiety among the population of the study is (2.85) so that, it is lower than the average value (3). On the other hand, there’s a meaningful statistical difference between the average of research anxiety in different levels of graduate studies (P-value < 05/0) that means research anxiety in MS students is more than PHD students . Moreover, dimensions of knowledge and research methodology skills (0.9) and information literacy (0.86) have the most impacts to cause research anxiety.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The results demonstrate that the most of the graduate students in Hamedan University of Medical Sciences are not anxious in the process of science production. But, lack of knowledge and research methodology skills are the most effective reasons for research anxiety among students. This can cause some negative effects on research performance of students, and it is necessary the authorities address the effective reasons.</div>
اضطراب پژوهش, دانشجو, دانشگاه, علوم پزشکی
Research Anxiety, Student, University, Medical Sciences
12
22
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-745-1&slc_lang=fa&sid=1
S
Imani
سعیده
ایمانی
imani3mlis@gmail.com
0000000225122085
No
Student of Medical library and Information Science(MS), Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
دانشجوی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
L
Masomi
لیلا
معصومی
lila_masomi@ut.ac.ir
0000000221197979
No
Medical library and Information Science Department, Faculty of paramedical, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
MR
Amiri
محمدرضا
امیری
m.r.amiri@umsha.ac.ir
0000000311904411
Yes
Medical library and Information Science Department, Faculty of paramedical, Hamedan University of Medical Sciences, Hamedan, Iran
گروه کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران