Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
ارزیابی برنامه اصلاحات آموزش پزشکی مقطع علوم پایه از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
Evaluation of the Reform Program at the Basic Medical Sciences Level from Professors and Medical Students’ viewpoints in Hamadan University of Medical Sciences
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;">مقدمه:با توجه به شروع برنامه اصلاحات در آموزش پزشکی، شامل ادغام دانش علوم­پایه و بالین در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 1390 و عدم بررسی نظر ذی­ نفعان آن، لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان از این برنامه صورت گرفت.<br>
روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی - مقطعی در سال 95 از اساتید برنامه اصلاحات و اولین دوره دانشجویان که برنامه اصلاحات برای آن­ها اجرا شد به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع­ آوری اطلاعات فرم نظر سنجی محقق ساخته که روایی و پایایی تایید و حاوی سوالاتی در حوزه ­های اهداف، ادغام افقی و عمودی، کیفیت مراکز آموزش و کلیات برنامه بود. داده ­ها با استفاده از آماره ­های توصیفی و آزمون ­های Chi-square، Kruskal Wallis و One-Way ANOVA از طریق نرم­ افزار آماری SPSS انجام شد.</div>
<div style="text-align: justify;">یافته ها:در مجموع 118 نفر دانشجو و12 نفر استاد در مطالعه شرکت کردند. 47/05 درصد از دانشجویان معتقد بودند که در ابتدا اهداف برنامه ذکر نشده است. از فاکتورهای تاثیرگذار بر ایجاد رضایت در دانشجویان می­توان به ­ترتیب به کیفیت مراکز آموزش و نحوه عملکرد بخش ­ها (جراحی، اطفال و داخلی) اشاره نمود (0/001>p)8/81 درصد از اساتید اعتقاد داشتند که برنامه ادغام افقی به شرط اجرای مناسب، می­ تواند نیازهای آینده پزشک عمومی را برطرف کند (0/003=p) و نحوه اجراء در ادغام بر نگرش کلی آن­ها به برنامه نیز از نظر آماری اثرگذار بود (0/001=p). همچنین نتایج نشان داد که به ترتیب 69/35 و 19/79 درصد از دانشجویان معتقد بودند که طرح ادغام افقی از محتوای مناسب برخوردار و گنجاندن برنامه ادغام عمودی در علوم پایه ضروری و 50 درصد اساتید نیز موافق اجرای برنامه ادغام به صورت فعلی بودند.<br>
نتیجه گیری:براساس نتایج موجود بیش از نیمی از دانشجویان و اساتید شرکت­ کننده در این مطالعه از برنامه اصلاحات رضایت داشتند.</div>
<div style="text-align: justify;">Reform program in Medical education including integration of basic and clinical sciences without attention to professors and students’ views has been done in Hamadan university of medical sciences from 2011, so this study was conducted to examine the viewpoints of the professors and students toward this program.<br>
<strong>Methods:</strong> This cross-sectional study has been done on students and professors involve in reform program through census method. For collecting data a researcher- made questionnaire that its’ validity and reliability confirmed was used and included questions regarding the objectives, horizontal and vertical integration and quality of education centers. Data were analyzed using Descriptive Statistics, Chi-square, Kruskal Wallis tests and One-Way ANOVA through SPSS software.<br>
<strong>Results: </strong>Totally 118 students and 12 professors participated in the study. 47.05% of the students reported that the program's goals were not initially elaborated. Effective factors in Students’ satisfaction were respectively the quality of education centers and functioning of the departments including surgery, pediatrician and internal (P<0.001). Furthermore, 81.8% of professors believed that the horizontal integration program, in case of proper implementation, could meet the future needs of the general practitioners. The way of implementing was found to be effective on their overall attitude toward the program (P=0.003 and P=0.01, respectively). Also respectively 69.35% and 19.79% of the students believed that the horizontal integration plan had appropriate content and planning vertical integration program in basic sciences was necessary and 50% of the professors expressed their satisfaction with the current integration program.<br>
<strong>Conclusion: </strong>based on results, more than half of the students and professors who participated in this study were satisfied with the reform plan.</div>
آموزش, دوره مقدماتی پزشکی, برنامه آموزشی, هیأت علمی, دانشجویان
Education, Premedical, Curriculum, Faculty, Students
58
67
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-683-1&slc_lang=fa&sid=1
J
Amiri
جلال الدین
امیری
mana2261@yahoo.com
0000000288870574
No
Department of Pediatrics, Deputy for Health, Hamadan University of Medical Science, Hamadan, Iran
گروه کودکان، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
MA
Seif-Rabiei
محمد علی
سیف ربیعی
seifrabiei@yahoo.com
0000000327221703
No
Department of community medicine, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
F
Maghsudi
فهیمه
مقصودی
avaamiri1394@yahoo.com
0000000159968866
No
Education Medical Development Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan,Iran
مرکز توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
F
Khatami
فرناز
خاتمی
setareziba56@yahoo.com
0000000335891168
No
Department of community medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
Z
Sanaei
زهرا
صنائی
zahrasanaei58@yahoo.com
0000000160399314
Yes
Department of Community Medicine, Education Development Office, Hamadan University of Medical Science, Hamadan, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران