Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
9
3
online
1
fulltext
fa
بررسی اثر پیش آموزی بر بار شناختی درونی، یادگیری و بهره وری آموزشی دانشجویان پرستاری
Effect of Pre-Training on Nursing Students’ Intrinsic Cognitive Load, Learning and Instructional Efficiency
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> توجه به نظریه بار­شناختی و فنون بهینه­ سازی انواع بار­شناختی در طراحی محتوای چند­رسانه ­ای­ های آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر پیش ­آموزی بر بار­شناختی درونی، یادگیری و بهره ­وری آموزشی دانشجویان پرستاری در درس فیزیولوژی بود.<br>
<strong>روش ها: </strong>پژوهش حاضر از نوع پژوهش­های نیمه تجربی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشکده علوم پزشکی شهرستان اسدآباد در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل می­دادند. از این تعداد، 32 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش (17 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. مواد و ابزارهای پژوهش شامل محتوای چند رسانهای ­های آموزشی دارای اثر پیش ­آموزی (گروه آزمایش) و بدون اِعمال اثر پیش ­آموزی (گروه کنترل)، آزمون­ های یادگیری (پیش­ آزمون و پس ­آزمون) و مقیاس سنجش بار­شناختی درک شده توسط دانشجویان بود. داده­ ها با استفاده از آزمون­ های آماری t مستقل و تحلیل کواریانس (آنکوا) از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج نشان داد که گروه آزمایش بار­شناختی درونی کمتری (M=3/41,SD=1/86) را نسبت به گروه کنترل(M=5/03,SD=1/77) تجربه کردند، 0/017=p؛ یادگیری (M=14/71,SD=3/42) بیشتری نسبت به گروه کنترل(M=11/60,SD=3/04) داشتند، 0/008=p؛ و از بهره وری آموزشی (M=0/55,SD=0/99) بیشتری نسبت به گروه کنترل (M=-0/63,SD=0/98) برخوردار بودند (0/002=p).<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> اِعمال اثر پیش ­آموزی در محتوای چند رسانه­ای آموزشی منجر به کاهش بار شناختی درونی تجربه شده توسط یادگیرندگان، افزایش یادگیری و بهره­ وری آموزشی آنان می­شود. بنابراین، توصیه می ­شود طراحان چند رسانه ­ای­ های آموزشی از فنون کاهش بار­شناختی درونی جهت افزایش یادگیری و بهره ­وری آموزشی استفاده نمایند.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: considering cognitive load theory and using techniques for optimizing different kinds of cognitive load in designing instructional multimedia content is very important. The present study aimed to investigate the effect of pre-training on Nursing students’ intrinsic cognitive load, learning, and instructional efficiency in Physiology course.<br>
<strong>Methods</strong>: The is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and a control group. The population research consisted of all undergraduate Nursing students of Asadabad College of Medical Sciences in the academic year of 2016-2017. Of these, 32 students were selected through a convenience sampling procedure and were randomly assigned to experimental (n=17) and control (n=15) groups. The materials and instruments included instructional multimedia contents with pre-training effect (experimental group) and without pre-training effect (control group), learning tests (pretest and posttest) and the scale of students’ perceived cognitive load. Data were analysed by Independent T- test and analysis of covarience (ANCOVA) through SPSS<br>
<strong>Results</strong>: results showed that the experimental group experienced less cognitive load (M=3.41, SD=1.86) compared to the control group (M=5.03, SD=1.77), (p=0.017) but had more learning (M=14.71, SD=3.42) than the control group (M=11.60, SD=3.04), p=0.008; also enjoy more instructional efficiency (M= 0.55, SD=0.99) than the control group (M=-0.63, SD=0/98),( p=0.002).<br>
<strong>Conclusions</strong>: Do pre-training in instructional multimedia content leads to reducing the intrinsic cognitive load experienced by learners, increasing their learning and instructional efficiency. Therefore, it is recommended to designers of instructional multimedia to use techniques for reducing intrinsic cognitive load, enhancing learning and instructional efficiency.</div>
پیش آموزی, بار شناختی درونی, یادگیری, بهره وری , آموزش
Pre-Training, Cognitive Load, Learning, Efficiency, Instruction
46
38
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-617-1&slc_lang=fa&sid=1
V
Salehi
وحید
صالحی
salehi.vahid@yahoo.com
Yes
Department of Educational Sciences, Sayyed Jamaleddin Asadabadi University, Hamedan, Iran salehi
گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران
H
Moradimokhles
حسین
مرادی مخلص
hmmkh2000@yahoo.com
No
Department of Educational Sciences, Sayyed Jamaleddin Asadabadi University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران
S A
Ghasemtabar
سید عبدالله
قاسم تبار
ghasemtabar.it@gmail.com
No
Department of Educational Technology, Kharazmi University, Tehran, Iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
H
Qarabaghi
حسن
قراباغی
salehi.vahid@yahoo.com
No
Department of Educational Sciences, Malayer University, Malayer, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران