Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
9
2
online
1
fulltext
fa
بازاندیشی در آموزش پزشکی : مروری بر مفاهیم، مدل ها، اصول و روش های تدریس بازاندیشی
Reflection in Medical Education: a Review of Concepts, Models, Principles and Methods of Teaching Reflection in Medical Education
شیوه های آموزش
Teaching Method
مروري
review Article
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> بازاندیشی، از اجزاء جدایی­ ناپذیر و ضروری در آموزش و یادگیری حرفه­های سلامت است. بازاندیشی، فرایندی قابل کنترل است و می­ توان از استراتژی­ های متنوع آموزشی جهت تقویت و خلق آن استفاده نمود. بازاندیشی سبب می­ شود که یادگیری سطحی نبوده و به صورت عمیق و معنی­ داری ایجاد شود. کاربرد مدل­ های بازاندیشی و راهبردهای آموزشی ساختارمند، سبب تقویت و ایجاد تفکر بازاندیشانه در عملکرد بالینی می­ شود. این مطالعه با هدف مروری بر مفاهیم بازاندیشی، مدل­ های بازاندیشی و راهبردها و روش ­های تقویت و تدریس بازاندیشی انجام گرفت.<br>
<strong>روش ها: </strong>در این مطالعه پایگاه­های اطلاعاتیScience Direct ،Ovid ،PubMed ، SID، Magiran و موتور جستجوی گوگل اسکالر (Google Scholar) با استفاده از کلیدواژه ­ها و عبارات بازاندیشی «Reflection»، تدریس بازاندیشی «Reflection Teaching»، بازاندیشی و آموزش پزشکی «Reflection and medical education»، بازاندیشی و آموزش بالینی «and Clinical Education Reflection » مورد جستجو قرار گرفتند. در مورد مقالات انگلیسی، سال­های (2000 تا 2016) و در مورد مقالات فارسی سال­های ( 1385 تا 1395) مبنا قرار داده شدند. در مجموع 68 مقاله به دست آمد و بعد از دو مرحله بررسی 32 مقاله کاملاً مرتبط با هدف مطالعه تشخیص داده شده و در تدوین مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند.<br>
<strong>یافته ها: </strong>بازاندیشی به عنوان یک ابزار یادگیری مهم و قابل تقویت و تدریس در آموزش دانشگاهی پذیرفته شده است. روش­ های داستان گویی، بحث گروهی، فلش کارت، پوشهر­کار و راهبردهایی مثل ارائه بازخورد و ایجاد زمینه یادداشت برداری­رهای بازاندیشی می ­توانند به تدریس و تقویت بازاندیشی کمک کنند.<br>
<strong>بحث و نتیجه ­گیری: </strong>تدریس و تقویت بازاندیشی در فراگیران، از ضروریات آموزش در حرفه­ های سلامت به شمار می­رود. ارتباطی که بین توانایی بازاندیشی در فراگیران، با توانایی تفکر انتفادی، حل مساله، خودارزیابی، تلفیق آموخته­ های تئوری و عملی و یادگیری خود تنظیمی و مادام العمر وجود دارد، بازاندیشی را به یکی از اجزاء ضروری آموزش حرفه­ های پزشکی مبدل ساخته است؛ بنابراین لازم است که از روش­ های تدریس متنوع جهت تقویت و تدریس بازاندیشی استفاده گردد.<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Reflection is regarded as an integral and essential component of teaching and learning in health professions. Reflection is a controllable process and various educational strategies can be used to create and reinforce Reflection. Reflection makes rote learning become a deep and meaningful learning. Applying models and structured strategies of reflection contributes to reinforcement and creation of reflective thinking in clinical practices. This study was conducted with the aim of reviewing the concepts of reflection, reflection models and strategies and methods of teaching and creating reflection in medical education.<br>
<strong>Methods:</strong> In this study, databases such as Science Direct, Ovid, PubMed, Sid and Magiran and Google Scholar search engine were searched using keywords such as: reflection; reflection teaching; reflection and medical education; reflection and clinical education. English papers published during (2000 to 2016) and Persian papers during (200<span dir="RTL">6</span> to 2016) were retrieved. Finally 68 articles were obtained. After a two-step review, 32 articles were identified as relevant to the objectives of the study and were used in compiling the study.<br>
<strong>Results:</strong> Reflection has been accepted as an important learning and teaching tool in higher education. Methods such as storytelling, group discussion, flash cards, portfolio and strategies including giving feedback and providing the proper conditions for written reflection can contribute to creation and reinforcement of reflection.<br>
<strong>Conclusion:</strong> Teaching and reinforcing reflection in the learners is considered as educational requirements of health professions. The relations which exist among the ability of learners to reflect, critical thinking, problem solving, self-assessment, integration, theoretical and practical learnings, self-regulated learning as well lifelong learning have turned reflection into one of the essential components of training medical professions; Therefore, it is necessary to use various teaching methods to reinforcement and teaching of reflection.<br>
</div>
بازاندیشی, تفکر بازاندیشانه, روش تدریس, فراشناخت
reflection, Reflective Thinking, teaching method, Metacognition
24
13
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-482-3&slc_lang=fa&sid=1
M
Rahimi
معصومه
رحیمی
m.rahimip@yahoo.com
No
Department of Medical Education, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
F
Haghani
فریبا
حقانی
haghani@edc.mui.ac.ir
Yes
Department of Medical Education, Medical Education Research Center, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران