Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1396
12
1
gregorian
2018
3
1
10
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه ی تاثیر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر اصل اول آموزش در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Compare the effect of two electronic and traditional education methods on first principles of instruction in nursing students of Guilan University of Medical Sciences in 2016
شیوه های آموزش
Teaching Method
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>در دهه­ ی گذشته فنّاوری به سرعت رشد کرده و استفاده از این فناوریها با سرعت فزایندهای وارد حیطه­ ی آموزش عالی شده است. در ایران در طی سال­ های اخیر مطالعات و تحقیقات گسترده­ ای در زمینه ­های مختلف آموزش الکترونیک انجام شده اما کم­تر به موضوع ارزشیابی آموزش الکترونیکی و برنامه­ های آن توجه شده است. این مطالعه با هدف تعیین نظر دانشجویان درمورد استفاده از اصل اول آموزش در دو روش آموزش الکترونیک و سنتی انجام شد.<br>
<strong>روش ها:</strong> این مطالعه به صورت یک مطالعه­ ی نیمه تجربی در سال 1395 انجام شد. جامعه مورد بررسی شامل کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری ترم سوم دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که واحد درسی پرستاری بزرگسالان را اخذ کرده بودند. روش نمونه­ گیری مطالعه سرشماری و تعداد نمونه­ ها 41 نفر بود. برای بررسی اصل اول آموزش (توصیف، کاربرد، وظایف، فعال­سازی و یکپارچگی) ابزار بررسی کیفیت یادگیری و آموزش (Teaching & Learning Quality) مورد استفاده قرار گرفت. برای مقایسه­ ی اجزاء اصل اول آموزش از آزمون­ های t جفتی و ویلکاکسون استفاده شد. تجزیه تحلیل­ های آماری با استفاده از نرم­افزار آماری spss انجام شد.<br>
<strong>یافته ه</strong>ا: ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻧﻤﺮه کل اصل اول آموزش در گروه آموزش سنتی 0/24±3/70 و در گروه آموزش الکترونیک 0/25±3/49 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون t جفتی، معنی­دار بود (0/001=p). میانگین و انحراف معیار اصل توصیف در گروه آموزش الکترونیک 29/0± 49/3 و در گروه آموزش سنتی 0/40±3/69، اصل کاربرد در گروه آموزش الکترونیک 0/52±3/31 و در گروه آموزش سنتی 0/59±3/76 و اصل فعال سازی در گروه آموزش الکترونیک 0/36± 3/35 و در آموزش سنتی 0/34±3/70 بود که از نظر آماری با استفاده از آزمون ویلکاکسون، معنی­ دار بود (0/05>p).<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> روش آموزش سنتی نسبت به روش آموزش الکترونیک از نظر اجرای اصول اول آموزش روش مطلوب­ تری است.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> technology developed rapidly during the past decade and using these technologies increased in higher education more than before. Many studies in the field of electronic education has been done in recent years in Iran but e- learning assessment and its programs was neglected. This study was done with the aim of determining students’ views about using first principles of instruction in two electronic and traditional education methods.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a quasi- experimental study which was done in 2016. Statistical population was all nusrsing students at Shahid Beheshti nursing and midwifery school in Guilan University of Medical Sciences during their 3rd semester of bachelor degree which studying adult nursing in 2015- 2016. Among them 41 students were selected through censes Sampling method. “Teaching and learning quality” assessment tool was used For exploration of first principle of instruction(demonstration,application,duties,activation,unity). For comparison of first principles of instruction, paired T test and Wilcoxon test were used and data were anlayzed using SPSS.<br>
<strong>Results:</strong> Mean and standard deviation of The first principal of instruction in traditional education group was 3.70±0.24 and in electronic education group was 3.49±0.25 which was statistically ignificant difference based on paired T test analysis (p=0.001). Mean and standard deviation of The demonstration principal in electronic education group was 3.49±0.29 and in traditional education group was 3.69±0.40,The application principal in electronic education group was 3.31±0.52 and in traditional education group was 3.76±0.59, activation principal in electronic education group was 3.35±0.36 and in traditional education group was 3.70±0.34 which was statisticaly significant difference between 2 groups based on wilcoxon analysis (p<0.05).<br>
<strong>Conclusion:</strong> it seems that traditional education method is superior to electronic education method in terms of first principles of instruction implementation.</div>
آموزش از راه دور, دانشجویان پرستاری, یادگیری, آموزش پرستاری
education distance, students, nursing, learning
48
55
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-98-1&slc_lang=fa&sid=1
A
Badanara marzdashty
آِیدین
بدن آرا مرزدشتی
aidin.badanara@gmail.com
No
operating room & anesthesia dept, langroud paramedical & nursing - midwifery school, guilan university of medical sciences,Rasht, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
A
Emami Sigaroudi
عبدالحسین
امامی سیگارودی
emamisig@gmail.com
0000000213943361
No
Health education dept, Social Determinants of Health Research center, shahid beheshti nursing and midwifery school, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه آموزشی بهداشت، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
E
Kazemnezhad-Leyli
احسان
کاظم نژاد لیلی
kazem_eh@yahoo.com
0000000291959094
No
biostatistic dept. Shahid beheshti nursing and midwifery school, guilan university of medical sciences,Rasht, iran
گروه آموزشی آمارزیستی، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
M
Poursheikhian
مجید
پورشیخیان
pourshaikhian_m@yahoo.com
0000000302134873
Yes
operating room & anesthesia dept, langroud paramedical & nursing - midwifery school, Guilan University of medical sciences,Rasht, Iran
گروه آموزشی اتاق عمل و هوشبری، دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود، ایران