Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1389
12
1
gregorian
2011
3
1
3
1
online
1
fulltext
fa
ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
E–Learning Needs and Barriers from Perspective of Educational Staffs and Faculty Members of Qazvin University of Medical Sciences
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
Educational technology, e-Learning,Virtual Education
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>علی­رغم گسترش روزافزون ارتباطات و ضرورت استفاده از فن­آوری­های نوین از جمله آموزش الکترونیکی هنوز سرعت پیاده­سازی آن در دانشگاه­های علوم پزشکی کشور قابل قبول نیست. در این بررسی بر آن شدیم دلایل سرعت ناکافی رشد این نوع آموزش را در دانشگاه­ علوم پزشکی قزوین بررسی نماییم.</p>
<p> <strong> روش­ها: </strong>تحقیق کیفی با نظرخواهی از تمامی کارشناسان امور رایانه، دفاتر توسعه آموزش پزشکی و مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی (مجموعا ً 30 نفر) صورت گرفت . برای جمع­آوری اطلاعات از مصاحبه حضوری استفاده گردید. از شرکت کنندگان در تحقیق سوالاتی درباره باورها، نگرش­ها و تجربیات در رابطه با موضوع پرسیده شد.</p>
<p> <strong> یافته­ها: </strong>از نظر افراد مورد بررسی علی رغم ضرورت تسریع در بکارگیری آموزش الکترونیک، فقدان زیرساخت­های مخابراتی مناسب، تعداد کم شرکت­های ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آن­ها، عدم توانمندی واحد انفورماتیک دانشگاه­های علوم پزشکی در راه­اندازی زیر ساخت­های لازم، توانمندی ناکافی اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از نرم افزارهای آموزشی و بالا بودن هزینه طراحی دوره­های مجازی عمده مشکلات و موانعی هستند که در راه­اندازی این نوع آموزش در دانشگاه­های علوم پزشکی وجود دارد.</p>
<p> <strong> بحث و نتیجه­گیری: </strong>ضروری است همزمان با فراهم کردن زیر ساخت­ها، در حیطه تبیین ضرورت آموزش الکترونیک، تولید محتوای متناسب، توانمند سازی مشارکت کنندگان در دوره­های آموزش الکترونیک و گسترش کمی و کیفی موسسات ارائه دهنده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی در دانشگاه­های علوم پزشکی انجام شود.</p>
<p></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Today, using of new technology such as electronic-learning because of developing communications is inevitable but moving of medical sciences universities in this regard is not acceptable. In this study we try to identify factors contribute to insufficient development of this education in Qazvin University of medical sciences.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>in this qualitative research from viewpoints of computer specialist, EDO and EDC staffs and faculty<strong> </strong>members of medical sciences (totally 30 participants) were used. Data were collected through interviews by using a questionnaire including, beliefs, attitudes and experiences about e-learning.</p>
<p> <strong> Results: </strong>Acceleration in using electronic-learning is necessary from the viewpoints of participants, but there are some major problems and barriers for this education in medical sciences universities, such as: lack of appropriate telecommunications infrastructure, few companies offering electronic services, in appropriate manner of offering backup services, inability of informatics units in medical sciences universities to establish necessary infrastructure, insufficient capability of faculty<strong> </strong>members and students to use educational software and the high cost of designing virtual courses.</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>It is necessary to provide essential infrastructure in explaining electronic-education necessity as well as generating appropriate content, empowering participants in electronic–education courses and promoting quality and quantity of companies which offering hardware and software services in medical-sciences universities.</p>
<p></p>
آموزش الکترونیک, اعضای هیات علمی, ضرورت, علوم پزشکی, موانع
E-learning, medical sciences, barriers, necessary
1
10
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-19&slc_lang=fa&sid=1
A
Allami
عباس
علامی
allami@qums.ac.ir
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
F
Derakhshan
فریبا
درخشان
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
F
Safdari
فاطمه
صفدری
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین