Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
9
1
online
1
fulltext
fa
شناسایی حیطههای مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
Identify Aspects of Scientific Authority in Babol University of Medical Sciences
تخصصي
Special
مقاله کوتاه
short article
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong> <span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">کسب مرجعیت علمی، از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست­ های ابلاغی نظام سلامت می باشد.</span></span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;"> شناسایی بهره ­مندی از توانمندی دانشگاه ­ها فرصتی برای توسعه­ ی کشور محسوب می­ گردد. لذا، ضرورت دارد برجسته­ترین توانمندی هر دانشگاه به مجامع علمی معرفی گردد. دانشگاه بابل به­عنوان یکی از واحدهای آموزش عالی سلامت، در راستای برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، اقدام به شناسایی توانمندی ­های برجسته خود در کلان منطقه یک آمایشی نموده است.</span></span></span></p>
<p dir="RTL"><strong>روش­ ها: </strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">این پژوهش توصیفی - اکتشافی با بررسی اسناد و شواهد مربوط به گروه­های آموزشی، ارزیابی گزارش عملکرد، مشاهده و گزارش بازدید مدیران آموزشی و نشست خبرگان در معاونت آموزشی انجام شد. </span></span></span></p>
<p dir="RTL"><strong>یافته­ ها: </strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">برخی حیطه ­های قابلیت مرجعیت در دانشگاه علوم پزشکی بابل شامل توسعه دانش سرطان، پزشک خانواده، مراقبت ­های نوزادان، تشخیص ژنتیک، جراحی قلب و مداخلات قلب اطفال، پیوند کلیه و مغز استخوان می ­باشند.</span></span></span></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه­ گیری: </strong><span dir="RTL"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:12.0pt;">ضمن تبیین حیطه­ هایی که در آن قابلیت مرجعیت علمی وجود دارد، این دانشگاه باید علاوه بر تدوین برنامه­ های راهبردی و عملیاتی، منابع و امکانات لازم را در این راستا بسیج نماید. </span></span></span></p>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Acquisition of scientific authority has been emphasized in the health policies of the Supreme Leader<strong><span dir="RTL">.</span></strong> Identification and take benefits from the capabilities of medical universities provide opportunities for developing of the country, in this regards , it is necessary to identify and present the most important capabilities of each medical university. Babol University of Medical Sciences as one of the health higher education based on innovation and evolution program in medical education, identified his outstanding capabilities in the first region of Logistic Health Education Plan.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a cross-sectional descriptive-explanatory study which has been conducted by reviewing the evidences and documents related to the courses and departments, evaluating performance report, observing and reporting educational directors and experts panels in the vice chancellor for education of the university.<br>
<strong>Results: </strong>Babol University of Medical Sciences has the capability of scientific authority, including the development in cancer information, implementation of family medicine, infant care, genetic diagnosis, cardiac surgery and pediatric cardiac interventions, organ transplant (kidney and bone marrow).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Scientific authority aspects should be explained as well as adopting strategic and operational plans and mobilizing resources and facilities by university.</div>
مرجعیت علمی, سرآمدی, تحول و نوآوری , آموزش پزشکی
Scientific authority, Excellence, Evolution and innovation, Medical education
71
67
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-495-1&slc_lang=fa&sid=1
Y
Yahyapour
یوسف
یحیی پور
No
Vice Chancellor for Education, Babol University of Medical Sciences, babol, Iran
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
J
Aghatabar-Roudbari
جمیله
آقاتبار رودباری
j.aghatabar@yahoo.com
Yes
Vice Chancellor for Education, Babol University of Medical Sciences, babol, Iran
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
N
Nikbakhsh
نوین
نیک بخش
No
Vice Chancellor for Education, Babol University of Medical Sciences, babol, Iran
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
S
Mouodi S
سیمین
موعودی
No
Vice Chancellor for Education, Babol University of Medical Sciences, babol, Iran
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران