Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
12
1
gregorian
2016
3
1
8
1
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت خودشکوفایی با برخی از عوامل جمعیتشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1394
Survey the Status of Self–Actualization and the Related Factors among Students of Golestan University of Medical Sciences in 2015
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه</strong>: خودشکوفایی میل به بهتر و بهتر شدن نسبت به آن چه که یک فرد هست و آن چیزی کــه یک فرد ظرفیت شدن آن را دارد، می­باشد. از آنجایی که خودشکوفایی یکی از مولفه­ های سلامت روان است این پژوهش با هدف بررسی وضعیت خودشکوفایی با برخی عوامل مرتبط جمعیت شناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش­ ها: </strong>این مطالعه توصیفی- تحلیلی در بین 316 دانشجوی دانشکده­های پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم­پزشکی گلستان از طریق نمونه­گیری در دسترس در سال 1394 انجام گرفت. ابزار گردآوری داده<span dir="LTR">­</span>ها پرسشنامه باورهای خودشکوفایی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (درصد و فروانی) و تحلیلی (کراسکال والیس و کای اسکوئر) و از طریق نرم­ افزار آماری <span dir="LTR">SPSS</span> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها: </strong>از مجموع شرکت­کنندگان 78/1 درصد مونث، 57/7 درصد قومیت فارس و میانگین سنی آنان (1/794±20/91) بود. نتایج باور خود شکوفایی دانشجویان نشان داد که 2/14 درصد عقاید عالی، 59/5 درصد عقاید خوب، 21/8 درصد تعدیل عقاید و 4/4 درصد عقاید مانع بود. بین متغیرهای جنسیت (p=0.007)، نوع رشته تحصیلی (P=0.042) ، محل سکونت، (P=0.064) با باور خودشکوفایی ارتباط معنی ­دار آماری وجود داشت.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجه ­گیری: </strong>خود شکوفایی اکثر دانشجویان در سطح عالی و خوب بود. اما دانشجویان مونث، رشته پزشکی و ساکن در خوابگاه میزان باور خودشکوفایی بالاتری نسبت به سایر دانشجویان داشته­ اند<span dir="LTR">.</span></p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: Self - actualization is desire to get better of what one is and what it would be based on his /her own capability. Since self <span dir="RTL">-</span>Actualization is one of mental health components this research aimed to study the Status of Self<span dir="RTL">-</span>Actualization and demographic Factors among Students of Golestan University of Medical Sciences</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods</strong>: This descriptive-analytical research has been done on 316 students of faculties of Nursing and Midwifery, medical, paramedical and health of Golestan University of Medical Sciences through non-probability sampling in 2015. Data was collected by self-actualization beliefs questionnaire and was analyzed Using descriptive and analytical statistics (frequency and percentage) , (Kruskal-Wallis and chi-square) respectively through SPSS software.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Findings</strong>: the average age of students was (20.91 ± 1.794) and 78.1 % of the students were female, also , Ethnicity of 57.5% students were fars. Students self-actualization beliefs show 14.2% of ideas as excellent, 5.59 % as great idea , 21.8 % and 4.4 % as adjusted and barriers beliefs respectively. There was a significant correlation between students' self-actualization and sex (p=0.007) also self- actualization and field of study(P=0.042) as well as place of living (P=0.064)</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>The status of self–actualization of most students were at good and excellent level but self–actualization was higher in medical and girl students that live in dormitories <span dir="RTL">.</span></p>
</div>
خودشکوفایی, دانشجویان, دانشگاه, علوم پزشکی
self-actualization, students, university, medical sciences.
22
28
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-334-2&slc_lang=fa&sid=1
A
Sanagu
اکرم
ثناگو
a_sanagu@yahoo.com
Yes
Education Development Office, nursing dept, Golestan University of Medical Sciences,Gorgan, Iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی و گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علومپزشکی گلستان،گرگان، ایران.
A
Taghavee
احمد
تقوی
No
Al-jalil Hospital, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan,Iran.
کارشناس مدیریت، بیمارستان آلجلیل، آق قلا، ایران.
N
Behnampoor
ناصر
بهنام پور
No
Public Health dept, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran.
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علومپزشکی گلستان ، گرگان ، ایران.
F
Baiky
فریبا
بیکی
fbaiky@yahoo.com
No
Education Development Office, Paramedical School, Golestan University of Medicai Siences,Gorgan,Iran.
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم-پزشکی گلستان، گرگان، ایران