Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
6
1
online
1
fulltext
fa
رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان
Relationship Between Self- Efficacy and Self- Actualization with Coping Strategies Among Students
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<p> <strong>مقدمه: </strong>راهبردهای مقابله ­ ای به تلاش ­ های شناختی و رفتاری جهت پیشگیری، مدیریت و کاهش استرس اشاره دارند که افراد در موقعیت ­ های استرس ­ زا از آن­ها استفاده می ­ کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ­ ای در دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد.</p>
<p> <strong>روش </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در سال تحصیلی 93-1392 در دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشغول به تحصیل بودند. نمونه ­ ای به حجم200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه ­ گیری خوشه ­ ای تصادفی چند مرحله ­ ای انتخاب شدند. به منظور جمع ­ آوری داده ­ ها از پرسشنامه ­ های خودشکوفایی جونز و کراندال، خود کارآمدی عمومی شوارزر و جروسلم و فرم کوتاه شده مقابله با موقعیت ­ های استرس ­ زای اندلر و پارکر که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، استفاده شد. تحلیل داده­ ­ ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و از طریق نرم ­ افزار SPSS انجام شد.</p>
<p> <strong>یافته </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>نتایج نشان داد که راهبردهای مقابله ­ ای مسئله محور با خودکارآمدی ( 42/0= r ) و خودشکوفایی ( 35/0= r ) در سطح معناداری 0 ۱ / ۰ > P همبستگی مثبت و معنادار دارند. در مقابل راهبردهای مقابله ­ ای هیجان محور با خودکارآمدی ( 21/0 - = r ) و خودشکوفایی ( 28/0- = r ) در سطح معناداری 0 ۱ / ۰ > P همبستگی منفی و معنادار دارند. بین راهبردهای مقابله ­ ای اجتنابی با خودکارآمدی ( 09/0 = r ) و خودشکوفایی ( 07/0 = r ) ارتباط معناداری یافت نشد.</p>
<p> <strong>نتیجه </strong><strong>­ </strong><strong>گیری: </strong>نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که متغیرهای خودکارآمدی ادراک شده و خودشکوفایی در پیش­بینی راهبردهای مقابله ­ ای در دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخودار است.</p>
<p> <strong> </strong></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Coping strategies consider as cognitive and behavioral attempts, people use in stressful situation to prevent, manage, and reduce stress. The aim of this study was to examine the relationship between self- efficacy, self- actualization and coping strategies among students at University of Guilan.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This is a descriptive-analytic and correlational research. To do this study, 200 students were selected from Humanities Faculty University of Guilan through a cluster random sampling method in the 2013-2014. To collect data, Jones and Crandall Self-Actualization Questionnaires, Schwartz and Jerusalem Self-efficacy Questionnaire and short form of Coping Inventory for Stressful Situations, that have acceptable reliability and validity were used. Data were analyzed by Pearson correlation test and regression through SPSS software.</p>
<p> <strong> Results: </strong>Research findings suggested that there were significant positive relationship (P<0.01) between self- efficacy (r= 0.42), self- actualization (r= 0.35) and problem-oriented coping strategy. There were significant negative relationship (P<0.01) between self- efficacy (r= -0.21) , self- actualization (r= -0.28) and emotion-oriented coping strategy. Also no significant relationship between avoidance- oriented coping strategy and self- efficacy (r= 0.09), self- actualization (r= 0.07) were found.</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>The results of present study support the importance of self-efficacy beliefs and self- actualization in problem-focused coping strategies among students.</p>
<p> <strong> </strong></p>
خودکارآمدی, خودشکوفایی, راهبردهای مقابله ای, دانشجویان
self- efficacy, self- actualization, coping strategies, students
10
18
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-2&slc_lang=fa&sid=1
F
Hosseini Dowlatabadi
فاطمه
حسینی دولت آبادی
fhosseinyy@yahoo.com
Yes
Department of Counseling, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
A
Sadeghi
عباس
صادقی
No
Department of Counseling, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
S
Saadat
سجاد
سعادت
No
Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
H
Khodayari
هانیه
خدایاری
No
Faculty of Literature and Human Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران