Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
7
2
online
1
fulltext
fa
رضایتمندی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی از وضعیت آموزش بالینی در بیمارستانهای آموزشی زاهدان
Nurse and Midwifery Students' Satisfaction of Clinical Education in Hospitals of Zahedan
آموزش بالینی
Clinical Education
پژوهشي
Research
<p align="justify" style="DIRECTION: rtl"> <strong> مقدمه: </strong>آﻣﻮزش ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ را ﻣﻲ ﺗﻮان ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺗﺴﻬﻴﻞﻛﻨﻨﺪه ﻳﺎدﮔﻴﺮی در ﻣﺤﻴﻂ ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ داﻧﺴﺖ. شناخت مشکلات موجود در این زمینه اولین گام برای اصلاح و بهبود برنامه های آموزشی می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین رضایتمندی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی از وضعیت آموزش بالینی در بیمارستان های آموزشی زاهدان در سال 1392 صورت گرفت.</p>
<p align="justify"> <strong> روش </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>این مطالعه بصورت مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود. که بر روی 142 نفر از دانشجویان رشته پرستاری، مامایی و اتاق عمل ترم آخر مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به روش سرشماری انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه روا و پایای سنجش رضایتمندی از وضعیت آموزش بالینی جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های t و ANOVA از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p align="justify"> <strong> یافته </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>نتایج نشان داد که در حیطه­ی برنامه های آموزشی 8/76 درصد، در حیطه­ی رضایت از عملکرد مربی 2/70 درصد، در حیطه­ی برخورد با دانشجو 9/33 درصد، در حیطه­ی محیط آموزشی 6/24 درصد و در حیطه­ی نظارت و ارزشیابی 43 درصد دانشجویان از وضعیت موجود، رضایت نداشتند. بین جنسیت دانشجویان و رضایت از وضعیت آموزش بالینی رابطه معنی­داری مشاهده گردید(006/0= p ) ، اما بین رضایت آنان و رشته تحصیلی رابطه معنی­داری وجود نداشت.</p>
<p align="justify"> <strong> نتیجه گیری: </strong>با توجه به پایین بودن رضایت دانشجویان از برنامه­ها، عملکرد مربی و ارزشیابی، بازنگری در برنامه های آموزشی متناسب با نیازهای آموزشی دانشجویان و یکسان سازی شیوه های ارزشیابی دانشجویان در کارورزی پیشنهاد می­گردد.</p>
<p align="justify"> <strong> </strong></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Clinical education can be seen as facilitator of learning in clinical environment. Recognizing the problems in this field is the first step to improve educational programs. So this study aimed to determine nurse and midwifery students' satisfaction of clinical education in hospitals of Zahedan in 2014.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>In this cross-sectional study, 142 senior paramedical students including (Nursing, midwifery and operation room) that were selected by census method from nursing – midwifery school of Zahedan university of medical sciences participated data was collected by valid and reliable questionnaires and analyzed by descriptive statistics and t-test and ANOVA, through SPSS.</p>
<p> <strong> Results: </strong>In the training scope, (76.8%), consent of the instructor scope (70.2), dealing with student’s scope, (33.9%), the learning environment scope (24.6%), and the monitoring and evaluation scope 43% of student’s were reported unsatisfied situation, and the relationship between gender and satisfaction with clinical education was significant, but there was no significant relationship between satisfaction and field of study.</p>
<p> Conclusion : according to low level of student satisfaction about performance coach, programs, and evaluation method revise the curriculum according to the educational needs of students and integration methods for evaluating students in internship is suggested</p>
<p></p>
رضایتمندی, دانشجویان, آموزش, ارزیابی
Satisfaction, Students, education, Evaluation
45
51
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-255-2&slc_lang=fa&sid=1
Z
Pournamdar
زهرا
پورنامدار
No
Operation Room Dept, Zahedan University of Medical Sciences. Zahedan, Iran
گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، زاهدان، ایران
H
Salehiniya
حمید
صالحی نیا
alesaleh70@yahoo.com
Yes
Minimally Invasive Surgery Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مرکز تحقیقات جراحی های کم تهاجمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
M
Shahrakipoor
مهناز
شهرکی پور
No
Biostatistics dept, Zahedan University of medical sciences. Zahedan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان،زاهدان، ایران
S
sohrabzade
سمانه
سهراب زاده
No
School of Nursing and Midwifery, Zahedan University of Medical Sciences
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، زاهدان، ایران