Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1392
7
1
gregorian
2013
10
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تبیین فرآیند حرفه ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین
Exploring the Process of Professionalism in Clinical Eductin
حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
professionalism, Medical ethic
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه </strong>: تجربه بالینی همواره یک بخش مکمل از آموزش پزشکی است که دانشجویان را آماده می­کند تا بتوانند به همان خوبی که اصول بالینی را می­دانند در عمل هم بتوانند آن­ها را انجام دهند. اخلاق چه در مقوله مداوای بیمار و چه در امر آموزش دانشجو و تربیت وی برای اعتلای علمی و مهارتی ضروری است. این مطالعه به بررسی تجارب و دیدگاه­های اساتید و دانشجویان رشته ­ های پزشکی در زمینه فرایند حرفه­گرایی در اموزش بالینی با هدف تبیین فرآیند حرفه­ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین انجام گرفت.</p>
<p> <strong> روش­ها: </strong>مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه مورد پژوهش دانشجویان پزشکی بخش زنان مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی اصفهان که در نیمسال اول سال 1392 به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، را تشکیل می­داد. دانشجویان از طریق مصاحبه ساختار مند (18 نفر) و همچنین اساتید صاحبنظر بالینی که حداقل به مدت یک سال دروس بالینی تدریس کرده و قدرت بیان و قابلیت انتقال معانی در مورد حرفه­ای گرایی را داشتند (9 نفر)، دعوت به مصاحبه نیمه ساختار یافته (مصاحبه فردی) شدند. داده ها بر اساس روش اشتراوس و کوربین تحلیل گردیدند.</p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>به­طورکلی هشت طبقه اصلی و شش طبقه فرعی ایجاد که در نهایت چهار تم از این طبقات تحت عنوان عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی استخراج شدند.</p>
<p> <strong> نتیجه گیری: </strong>یافته­های این پژوهشی نشان داد که مفهوم حرفه­ای گرایی از دیدگاه مشارکت کنندگان ارتباط تنگاتنگی با نحوه برخورد آنان با موارد بالینی در بخش­های آموزشی دارد. آن­ها اگرچه اخلاقیات را یک امر بسیار مهم می دانند اما در برخورد با آن عوامل بسیار زیادی را دخیل دانسته که همگی در ارتباط تنگاتنگی با هم می توانند فرآیند اخلاقی شدن را ملکه سازند.</p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Clinical experience has always been an integral part of medical education and prepare students to work as well as clinical principles as they do so in practice . Ethics both in remdiation of patients and students' teaching in respect to sciences and skills promoting is necessary. This study try to assess attitude and experiences of teachers' and medical students in the process of professionalism in clinical education. The aim of this study is to explore the process of professionalism in clinical education.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This study is a qualitative research and content analysis. Participants in the study were medical students that were chosen purposefully. The clinical professors who are willing and able to transfer rich data about study selected. Semi-structured interview (personal interview) was used data were analyzed based on Strauss and Corbin.</p>
<p> <strong> Results: </strong>Finally 6 to 8 main categories and sub- categories were created respectively and4 themes extracted from these factors including: social, political, economic and cultural factors.</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Findings showed that the concept of professionalism from the viewpoints' of participarticipants is associated with their handling of the case in training. Although ethics is very important in clinical practice, however, many factors contribute to the creation of it.</p>
آموزش, صلاحیت بالینی, پژوهش کیفی, حرفهای گرایی, تحلیل محتوا
education, clinical competency, qualitative research, professionalism content analysis
46
54
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-78&slc_lang=fa&sid=1
Z S
Mirmoghtadaie
زهره سادات
میرمقتدایی
mirmoghtada@yahoo.com
Yes
ph.D candidate, Medical Education Dept, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری تخصصی آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
S
Ahmadi
سلیمان
احمدی
No
Medical Education Dept, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی، تهران، ایران.
M A
Hosseini
محمدعلی
حسینی
No
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
دانشگاه بهزیستی و توانبخشی تهران، تهران، ایران.