Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
8
4
online
1
fulltext
fa
عوامل موثر برعدالت آموزشی درمحیط های بالینی از دیدگاه دانشجویان و متولیان آموزش دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال 1393-1392
Exploration of Medical Sciences Students and Educational Custodians View about Educational Equity in Clinical Environment.
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> عدالت در عرصه آموزش یکی از شاخصه­ های مهم توسعه همه جانبه سیستم آموزشی و زمینه ساز بروز استعداد­ها و توانمندی­ ها درسطح کلان است. این مطالعه با هدف" تبیین عدالت آموزشی از دیدگاه دانشجویان و متولیان آموزش دانشگاه علوم پزشکی" صورت گرفت<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش­ ها:</strong> دراین مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوایی با رویکرد نمونه ­گیری هدفمند ۳۹ دانشجوی پرستاری، اتاق عمل و هوشبری در دوره کارورزی عرصه و ۴ نفر از مدیران و معاونین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شرکت داشتند. گردآوری اطلاعات از طریق انجام مصاحبه در گروه­ های متمرکز برای دانشجویان و مصاحبه فردی با مدیران آموزشی طی دو نیمسال تحصیلی ۹۳-۹۲ و آنالیز داده­ها با رویکرد تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته­</strong><strong> ها</strong>: نتایج در قالب دو تم اصلی عوامل تسهیل کننده و عوامل بازدارنده که به ترتیب شامل طبقات (برخورداری از تسهیلات، امکانات و تجهیزات برابر، استفاده از اساتید کارا، برنامه­ ریزی آموزشی هدفمند، هماهنگی بین تئوری و عمل، ارتباط بین آموزش و درمان) و (واقعیت ­های نامطلوب بالینی،کمبود اساتید بالینی توانمند، ارتباطات فردی، فرایند نامناسب ارزشیابی) که هریک به نوعی بر فرایند تحقق عدالت آموزشی در عرصه آموزش بالینی موثر است بدست آمد.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL">نتیجه­ گیری</span></strong>: براساس یافته­ های مطالعه حاضر عدالت آموزشی یعنی امکان برخورداری از امکانات آموزشی برابر در بین کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی علی ­رغم رشته تحصیلی آنان؛ بطوری که برای کلیه دانشجویان اقداماتی یکسان در جهت ایجاد شرایط وامکانات مناسب، اساتید بالینی توانمند، کم کردن فاصله ­های موجود بین دروس عملی و آنچه در بالین صورت گیرد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction</strong>: Equity in the field of education is one of the important indicator of comprehensive improvement of educational systems that prepare situation for appearing potential talent and abilities in enormous steps.This study with the aim of explanation of educational equity from Guilan medical sciences students and educational custodians viewpoints was performed.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods</strong>: In this qualitative content analysis study 39 students of nursing, operation room, anesthesiology and 4 educational custodians were attend via targeted sampling process.</p>
<p style="text-align: justify;">Data collected through interview format with concentrated groups for students and individual interview for educational custodians were recorded in 2 semesters of 2013-2014. Data analysis were performed by approach of contractual qualitative content analysis.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong>: Results in two principal themes of facilitator factors and deterrent factors were obtained that respectively contain of classes of: (fruition of equal facilities and equipments, professional teachers, targeted educational plan, coordination and relationship between theory and practice, relationship between education) and (undesirable clinical realities, lack of expert and specialist teachers in practice, interpersonal communication, unsuitable evaluation process) that each were effective in developing clinical educational equity process.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong>: due to results of this study educational equity means fruition of equal educational facilities among all students of university of medical sciences despite their field of study which performed same actions for creation of suitable equipment and situation, clinical expert teachers, decreasing distance between theory and practice for all students. </p>
<p style="text-align: justify;"></p>
</div>
عدالت, محیط بالینی, دانشجویان, آموزش پزشکی
equity, clinical environment, students, medical education
1
10
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-76-1&slc_lang=fa&sid=1
S
Fatemi
ساغر
فاطمی
saghar_10@hotmail.com
Yes
MD &MS criminal law
دکترای حرفه ای و کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی
S
Moosavi
ساقی
موسوی
No
Guilan University of Medical Sciences.Rasht,Iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
R
Nikro
روزبه
نیکرو
No
Bs Nursing,Poorsina Hospital, Guilan University of Medical Sciences.Rasht,Iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
Sh
Mohemkar-kherandish
شهرام
مهم کار خیراندیش
No
Bs Operation Room, Poorsina Hospital, Guilan University of Medical Sciences.Rasht,Iran.
دانشگاه علوم پزشکی گیلان