Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
6
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان آگاهی دانشجویان از نرمافزارهای رایانهای و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی
Evaluation of Students Awareness of Concepts, Computer Software and Using Database in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
مدیریت پژوهش
research management
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong> مقدمه: </strong>امروزه سرعت و شتاب تولید دانش آن چنان است که باید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت از تکنولوژی­ های نوین اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کرد. از طرفی فناوری اطلاعات فرصتی را برای بهبود کیفیت آموزش در دانشگاه­ ها فراهم کرده است. با توجه به اینکه دانشجویان از ارکان اصلی آموزش هستند، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مفاهیم و نرم ­ افزارهای رایانه ­ ای و استفاده از پایگاه ­های اطلاعاتی انجام شد.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> روش­ ها: </strong>این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال تحصیلی1391 انجام گرفت. جمعیت مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش نمونه ­گیری خوشه­ ای انتخاب شدند. ابزار جمع ­آوری داده ­ها پرسشنامه­ ای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است . داده­ ها با روش ­های آمار توصیفی و آزمون­ های t-test و ANOVA از طریق نرم ­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> یافته­ ها: </strong>نتایج مطالعه نشان دادکه 3/83 درصد از نمونه­ های پژوهش، دوره ­های آموزشی رایانه را گذرانده و 3/38 درصد از آن­ها دارای مدرک بین­ المللی رایانه ( ICDL ) بودند. 45 درصد از دانشجویان بیش از 2 ساعت از رایانه و 40 درصد از آن­ها در روز بین 2-1 ساعت از اینترنت استفاده می­ کردند. 7/86 درصد از دانشجویان با Google Scholar ، 60 درصد پایگاه INLM و 7/31 درصد پایگاه اطلاعاتی Medline آشنایی داشته و بیشترین دریافت مقاله از Google scholar (3/38درصد) و Medline (3/23درصد) بود. میزان آشنایی دانشجویان با موتورهای جستجو در اینترنت 85 درصد و عمل گرهای جستجو 7/81 درصد و در میان نرم ­افزارهای Microsoft Office بیشترین آشنایی مربوط به مهارت power point (60 درصد) بود. میانگین سواد رایانه­ ای دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود ولی اختلاف معنی­ داری مشاهده نگردید. همچنین سواد ­رایانه ­ای بین دانشجویان رشته­ های مختلف تحصیلی تفاوت آماری را نشان نداد.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> نتیجه ­گیری: </strong>یافته­ ها نشان داد دانشجویان آشنایی مطلوبی با مهارت­ های فناوری اطلاعات داشتند ولی برنامه­ ریزی به منظور آموزش مهارت­ های رایانه ­ای و استفاده از نرم­ افزارهایی چون Endnote و SPSS در دانشگاه ­های علوم پزشکی ضروری است .</p>
<p></p>
<p> <strong> Introduction </strong>: Today, using modern information and communication to achieve development, because of high-speed production of knowledge is inevitable. Also, information technology has provided an opportunity to improve the quality of education in universities. Considering students as the main component of education, this study was conducted to evaluate student's awareness of concepts, computer software and using database in Shahid Sadoughi University of medical sciences.</p>
<p> <strong> Methods </strong>: This descriptive study was conducted on 120 Master students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences through cluster sampling method in 2012. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and its reliability and validity has been confirmed. Data were analyzed SPSS.</p>
<p> <strong> Results </strong>: The results showed that 83/3% of the students passed computer training courses and 38/3% of them had International Computer certificate. Allocated time to use computer during a day was as follow: 43.3% of students 1-2 hours per day, 45% more than 2 hours and 11.7% less than one hour. Also in using internet 40% between 1-2 hours and 35% more than 2 hours per day used Internet. All students have email and 41/7% checked their email daily. 86/7% was familiar with Google scholar, 60% with Iranian National Medical Digital Library (INLM) and 31/7% with Medline database. Also, 85% was familiar with search engines and 81/7% with search operators. Among microsoft office software, high and low familiarity ralated to power point (60%) and access (11.7%) respectively.</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Results showed that students had sufficient awareness of Information Technology (IT) skills. But teaching computer skills and using software such as Endnote and SPSS is essential in universities.</p>
سواد رایانه ای, سواد اطلاعاتی, دانشجو, فن آوری اطلاعات سلامت
Computer Literacy, information literacy, students, Health information technology
11
18
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-213-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Momayyezi
مهدیه
ممیزی
Mahdieh_momayyezi@yahoo.com
Yes
Research Center of Prevention and Epidemiology of Non-Communicable Disease, School of Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran.
مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری های غیر واگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ،یزد، ایران
H
Fallahzadeh
حسین
فلاح زاده
No
مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری¬های غیرواگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
Research Center Prevention and Epidemiology of Nron-Communicable Disease, School of Health, Shahid Sadoughi University Of Medical Sciences, Yazd, Iran.
M
Momayyezi
محمد
ممیزی
No
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.
School of Medicine, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran