Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
7
1
online
1
fulltext
fa
دیدگاه اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه در ارتباط با اثرات بالقوه سیستم آموزش به کمک همتایان در دانشگاه علوم پزشکی بابل
Evaluation Attitudes of Clinical Medicine and Basic Sciences Teachers about Peer-Assisted Learning in Babol University of Medical Science
شیوه های آموزش
Teaching Method
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>یکی از روش­های نوین در زمینه آموزش، روش یادگیری به کمک همتایان می ­ باشد. با توجه به مزایای این روش، هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه اساتید دانشکده پزشکی بالینی و علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی بابل در ارتباط با مزایای بالقوه سیستم یادگیری به کمک همتایان است .</p>
<p> <strong> روش </strong><strong>­ </strong><strong>ها: </strong>در این مطالعه توصیفی – مقطعی، دیدگاه 2 3 8 نفر از اساتید علوم پایه و پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی بابل در مورد مزایای سیستم یادگیری به کمک همتایان، توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه مورد مطالعه به روش سرشماری انتخاب شدند. داده ­ های بدست آمده توسط تست­های آماری t یک نمونه ای، t زوج و AVOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>از نظر اساتید شرکت­کننده، این سیستم بیشترین تاثیر را بر عدم کم­رنگ شدن نقش اساتید در آموزش (2/51 درصد)، تقویت اعتماد به نفس دانشجو (47درصد) و ارائه بازخورد به موقع و مناسب اندوخته ها (5/48درصد) داشت. میانگین رضایتمندی (مزایا و اجرای این سیستم) از نظر جنس و سابقه تدریس معنی­دار نبوده ولی میانگین این شاخص به صورت معنی­داری از عدد 74 (عدد ملاک) بزرگ­تر بود.</p>
<p> <strong> نتیجه </strong><strong>گیری: </strong>یافته­ها نشان داد که اساتید پزشکی بالینی و علوم پایه موافق مزایای و انجام این روش هستند و اجرای این سیستم می­تواند منجر به تربیت نیروی انسانی توانمند گردد .</p>
<p></p><p></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Peer assisted learning system is a new method in education. Regarding to the benefits of this system, the present study aimed to evaluate the attitudes of clinical medicine and basic sciences teachers' of Babol University of Medical Sciences on peer assisted learning.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>in this cross sectional- descriptive study, opinions of 238 of clinical medicine and basic science teachers about benefits of peer assisted learning, evaluated by questionnaire . Study population gathered by census. The collected data were analyzed using one sample t test, paired t-test and ANOVA.</p>
<p> <strong> Results: </strong>the results of this study showed that this system has the most impression in maintaining the important role of teachers in education (51.2%) , increasing students self-confidence (47%) and provide timely and appropriate deposits feedback (47%).</p>
<p> Satisfaction mean was not significant among sex, age and teaching experience and the mean was significantly greater than 74 (the index number).</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>based on results, clinical medicine and basic science teacher's agreed with implementing of this system. Implementation of this active learning system would lead in capable work force.</p>
آموزش, اساتید, دیدگاه, یادگیری به کمک همتایان
Education, Faculty ,Attitude, Peer Assisted Learning
13
18
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-200-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Seyed Majidi
مریم
سید مجیدی
No
Dental Materials Research Center, School of Dentistry, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran.
گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، عضو مرکز تحقیقات مواد دندانی بابل، دانشکده دندانپزشکی بابل، دانشگاه علوم پزشکی بابل ، ایران.
R
Judi
رضا
جودی
dumanjodi@gmail.com
Yes
Dental Material Research Center, School of Dentistry ,Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran
مرکز تحقیقات مواد دندانی بابل، عضو کمیته تحقیقات دانشجویان پزشکی، دانشکده دندانپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران