Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1394
7
1
gregorian
2015
10
1
7
3
online
1
fulltext
fa
سبک های یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
Learning Styles of Operating Room and Nursing Students of Shahrekord University of Medical Sciences
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
curriculum, Educational Planning
پژوهشي
Research
<div>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> تفاوت­های افراد در یادگیری تا حدی به هوش و توانایی افراد بستگی دارد و عوامل متعددی مانند انگیزه، محیط مناسب، کیفیت آموزشگاه و مربی در آن تأثیر گذارند. علاوه بر این موارد، عامل مؤثر دیگر بر یادگیری فراگیران، سبک یادگیری آنان است که فراگیران، آن را همچون دیگر توانایی­ها از طریق تجربه به دست می­آورند. در همین راستا مطالعه­ای با هدف تعیین سبک­های یادگیری دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دروس مختلف انجام گردید.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>روش­ها:</strong> در این مطالعه توصیفی- مقطعی، کلیه دانشجویان اتاق عمل و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (200 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از پرسشنامه سبک یادگیری کلب استفاده شد. در پایان داده ها از طریق نرم افزار آماری<span dir="ltr">SPSS</span> و آزمون­های آماری توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون های تحلیلی (کای دو) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>یافته­ها</strong><span dir="ltr"> :</span>از 200 دانشجوی شرکت­کننده در این مطالعه 77 درصد مؤنث و 23 درصد مذکر بودند. سبک یادگیری ترجیحی در میان کلیه­ی دانشجویان به ترتیب 5/56 درصد انطباق یابنده، 5/37 درصد واگرا، 5/5 درصد همگرا و 5/0 درصد جذب­کننده گزارش شد. همچنین آزمون کای دو نشان داد بین جنسیت، علاقه به رشته­ی تحصیلی و سن با سبک یادگیری تفاوت معنی داری وجود ندارد.</p>
<p dir="rtl" style="text-align: justify"><strong>نتیجه­گیری: </strong>با توجه به اینکه سبک­های یادگیری غالب دانشجویان سبک انطباق یابنده بوده است، لازم است مدرسان دانشگاه توجه بیشتری به این سبک یادگیری دانشجویان داشته باشند، تا با استفاده از استراتژی­های مختلف آموزشی باعث تقویت و افزایش توانمندی­های لازم برای این گروه از فراگیران در محیط­های آموزشی و کاری شوند.</p>
</div>
<div>
<p style="text-align: justify"><strong>Introduction:</strong> Individual differences in learning partly depends on intelligence and ability but Various factors such as motivation, environment, quality of schools and coach also can involve it. Learning style is another effective factor in learning that like other abilities achieve through experience, In this regard, this study has been done with the aim of determining learning styles of operating room and nursing students different lessons in Shahrekord University of medical sciences in 2013.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Methods:</strong> In this descriptive –cross sectional study, all the operating room and nursing students of Shahrekord University of Medical Sciences were selected through census method and evaluated (N = 200). Kolb's Learning Style Questionnaire was used to collect data. At the end of the data through SPSS and descriptive statistical tests such as frequency were analyzed.</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Results:</strong> Of 200 students participated in this study, 77% were female and 23% were male. Preferred learning style among all the students participating in this study was accommodator (56.5%), diverger (37.5%), converter (5.5%), and assimilator (5.0%).</p>
<p style="text-align: justify"><strong>Conclusion:</strong> Given that the dominant learning styles of students was accommodator style, It is necessary, University lecturers focus more attention to the learning style of students, and using various teaching strategies Strengthen and enhance the capabilities necessary for this group of learners in an educational setting and working places.</p>
</div>
سبک یادگیری, دانشجویان, اتاق عمل, پرستاری
learning, Students, operating room, Nursing
57
63
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-179-1&slc_lang=fa&sid=1
R
Nazari vanani
راضیه
نظری وانانی
razyehnazary@yahoo.com
Yes
Student's Research Committee, Department of Nursing and Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
S Z
Salehi
سیده زینب
صالحی
No
Shahrekord University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
F
Aein
فرشته
آیین
No
Shahrekord University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
N
Alaee
نرگس
علایی
No
Shahrekord University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد