Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1393
7
1
gregorian
2014
10
1
6
2
online
1
fulltext
fa
بررسی میزان آمادگی خودراهبری دریادگیری و فاکتورهای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
A Survey on Self-Directed Learning Readiness Status and Its Relative Factors in Students of Guilan University of Medical Sciences
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>در دهه­های اخیر با توجه به تغییرات شگرف علمی، گستردگی وسیع علوم و فنون و ضرورت ارتقاء و به روزرسانی دانش و مهارت­های انسان­ها، ارتقاء مهارت­های یادگیری مادام­العمر به­عنوان یکی از اهداف اولیه تعلیمات بزرگسالی تعیین شده است. حال برای داشتن عملکرد موثر، نیازمند سرمایه کافی اجتماعی و مهارت­های لازم خواهیم بود که ازجمله این مهارت­ها، یادگیری خودراهبر است . هدف این مطالعه بررسی عوامل همراه با میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری در دانشجویان رشته­های پزشکی و دندانپزشکی برحسب ویژگی­های فردی و اجتماعی بود.</p>
<p> <strong> روش­ها: </strong>این مطالعه به روش، توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش 214 دانشجوی رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه آمادگی خودراهبری در یادگیری Guglilmino جمع­آوری شدند. این پرسشنامه دارای هشت حیطه حاوی 58 گویه با طیف پنج درجه­ای لیکرت بود. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی مانند میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن با اطمینان 95درصد و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.</p>
<p> <strong> یافته­ها: </strong>نتایج نشان داد که 42 درصد واحدهای مورد پژوهش میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری را در حد متوسط داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان ساعت مطالعه درسی روزانه بین 3 تا 4 ساعت (006/0 p = )، روش تدریس مورد علاقه بحث گروهی (018/0 p = ) و همچنین میزان تحصیلات مادر در حد دیپلم و فوق­دیپلم (006/0 p = ) و درحد سیکل (41/0 p = ) از عوامل پیش­بینی کننده آمادگی خودراهبری در یادگیری بودند.</p>
<p> <strong> نتیجه­گیری </strong>: نتایج حاکی از آن بود که میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری دانشجویان در حد متوسط بود. لذا توصیه می­گردد برنامه­ریزی مدونی جهت ارتقاء وضعیت این مهارت در دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه­های آموزشی و گنجاندن اصول و مبانی و انتخاب روش­های تدریس متناسب با خودیادگیری در دوره­های درسی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد.</p>
<p> <strong> Introduction: </strong>In recent decades, developing science and technology and necessary to promote and update knowledge and human skills cause developing life-long learning skills consider as primary objective of adult instruction. Now for having effective function, sufficient social investment and skills including self-directed learning is necessary. The purpose of this study was to determine the stat u s of self-directed learning and its related factors in dentistry and medical students based on individual and social characteristics.</p>
<p> <strong> Methods: </strong>In this cross-sectional study, 214 students of Guilan university of medical sciences in different courses were selected by systematic random sampling method and participated in this study, for collecting data, a questionnaire of self-directed learning readiness Guglimino was used. This scale consists of 8 domains including 58 items, with 5 point likert type. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency distribution, mean, and standard deviation) and inferential statistics (anova.t-test). Also multiple logistic regression was used to determine the factors associated with self-directed learning readiness.</p>
<p> <strong> Results: </strong>based on findings self-directed learning readiness status was in moderate level in 42% of credit-research. Regression results showed that factors includings the amount of time allocated to lesson study daily between 3 to 4 hours (P=0.006) groups discussion as an interested teaching methodology, (P=0.018) also mothers education diploma and upper diploma (P=0.006) and undergraduate (P=0.41) were considered as predictive factors in self-directed learning.</p>
<p> <strong> Conclusion </strong>: According to the results, attention to codified program to promote this skill in students as well as participating educational workshop, adapting principles in lesson course and selecting appropriate methodology are necessary for students.</p>
<p> <strong> </strong></p>
یادگیری, دانشجویان, آموزش پزشکی, آموزش برنامهای
Learning, Students, Medical Education, Programmed Instruction
36
43
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-157-1&slc_lang=fa&sid=1
F
Zaersabet
فاطمه
زائرثابت
sahar.sabet90@yahoo.com
No
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
R
Tabari Khomeiran
رسول
تبری خمیران
rtabari@gums.ac.ir
Yes
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
A
Asadi Louyeh
عطاء اله
اسدی لویه
No
Dept of Nursing School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
E
Kazemnezhad Leili
احسان
کاظم نژادلیلی
No
Social Determinants of Health Research Center, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه آمار حیاتی، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.