Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1401
9
1
gregorian
2022
12
1
14
4
online
1
fulltext
fa
تعیین سطح مشارکت اعضاء هیئتعلمی در تصمیم گیری های مدیریتی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی همدان
Determining the Participation Level of Faculty Members in Management Decisions of Faculties in Hamadan University of Medical Sciences
مدیریت آموزشی
Educational Adminstration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>سنجش میزان مشارکت اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در امور مدیریتی، جهت برنامهریزی برای ارتقای بهرهوری در محیطهای آموزشی امری ضروری است. این مطالعه با هدف تعیین میزان مشارکت اعضای هیئتعلمی در تصمیمگیریهای مدیریتی در دانشکدههای مختلف دانشگاه علوم ­پزشکی همدان انجام شده است.<br>
<strong>روش ­ها:</strong> در این مطالعه تحلیلی- مقطعی که در سال 1399 انجام شد، پرسشنامه استاندارد مشارکت برای کلیه اعضای هیئتعلمی غیر بالینی تماموقت تکمیل و دادهها به نرمافزار SPSS نسخه 24 منتقل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه­بر روشهای آمار توصیفی از آزمونهای آماری ANOVA، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.<br>
<strong>یافتهها: </strong>میانگین سن افراد مورد بررسی 7/82±41/70 سال بود که60 درصد آنها مرد و 40 درصد زن را تشکیل می­داد. در حیطه آموزش، میانگین دیدگاه اعضای هیئتعلمی با سمت مدیریتی در زمینه مشارکتی­ بودن تصمیمگیریها در موضوعات مختلف حداقل 1/24±4/93 و حداکثر 1/10±5/94 و بهطور معنیداری بیشتر از دیدگاه سایر اعضا بود (0/05> p). بالاترین میانگین امتیاز مشارکت در حیطههای مختلف به میزان 1/25±5/48 در حیطه آموزشی و کم­ترین در حیطه اداری و مالی به میزان 1/99±2/69 بود.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> از آن­جایی­ که سطوح بالاتر مشارکت در تصمیمگیریها در محیطهای دانشگاهی رضایت شغلی، تعهد و عملکرد بالاتر را به ­همراه دارد، لذا اتخاذ راه کارهای مناسب برای فراهم ­شدن زمینه بیشتر مشارکت اعضای هیئتعلمی در امور مدیریتی دانشکدهها در کلیه حیطهها توصیه میشود.<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction<span b="" dir="RTL" nazanin="" style="font-family:">:</span></strong> Measuring the level of participation of university faculty members in management affairs is essential for planning to improve productivity in educational environments. This study was conducted to determine faculty members' participation in management decisions in different faculties of Hamadan University of Medical Sciences.<br>
<strong>Method</strong><span b="" dir="RTL" nazanin="" style="font-family:">:</span> In this cross-sectional analytical study conducted in 2020, a standard participation questionnaire was completed by all full-time non-clinical faculty members. The collected data were transferred to SPSS. In addition to descriptive statistics, ANOVA, independent samples t-test, and Pearson's correlation coefficient were used for data analysis.<br>
<strong>Results<span b="" dir="RTL" nazanin="" style="font-family:">:</span></strong> The mean age of the participants was 41.70±7.82 years.60% of the participants were men and 40% were women. In the field of education, the mean of the faculty members' views with managerial positions regarding the collaborative nature of decision making in various subjects was minimum 4.93±1.24 and maximum 5.94±1.10, which was significantly higher compared to the views of other members (P<0.05). The highest mean of the participation score in different fields were found 5.48±1.25, in the educational field and the lowest were in the administrative and financial field <span style="font-size:10.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">2.69±1.99.<u> </u></span></span></span><span style="color:red"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Since higher levels of participation in decision making in academic environments bring job satisfaction, commitment, and higher performance, it is recommended to adopt appropriate strategies to provide more opportunities for faculty members’ participation in the management affairs of faculties in all areas.<span dir="RTL" style="font-family:"B Nazanin"" lang="AR-SA"></span><br>
</div>
مشارکت , تصمیمگیری, اعضای هیئتعلمی,مدیریت آموزشی
Participation,Decision Making,Faculty Members,Educational Management
34
41
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1339-1&slc_lang=fa&sid=1
Y
Hamidi
یداله
حمیدی
hamidi@umsha.ac.ir
0000-0001-8388-0039
No
Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
گروه مدیریت و اقتصاد بهداشت ، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
MH
hosseini
محمدحامد
حسینی
mhhossani@yahoo.com
0000-0001-7366-8931
Yes
Students Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
M
Babamiri
محمد
بابامیری
mohammad.babamiri@yahoo.com
0000-0002-0824-8567
No
Research Center of Health Sciences, Department of Ergonomics, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
I
Mohammadfam
ایرج
محمدفام
0000-0003-2460-2789
No
Department of Ergonomics, Health in Emergency and Disaster Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Science, Tehran, Iran
گروه ارگونومی، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
L
Tapak
لیلی
تاپاک
l.tapak@yahoo.com
0000-0002-4378-3143
No
Department of biostatistics, School of Public Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan,
گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران