Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1393
12
1
gregorian
2015
3
1
7
1
online
1
fulltext
fa
بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Nursing Students Viewpoints about Educational Motivation and its Related Factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<p style="text-align: justify;"> <strong> مقدمه: </strong>در میان عوامل متعدد و گوناگون فردی و محیطی تأثیرگذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، انگیزش نقش برجسته و بلکه مهمتری را ایفا می نماید . شناخت انگیزه تحصیلی مدرس را در انتخاب مناسب تدابیر و فعالیت های یاددهی و یادگیری و تعامل اثربخش با فراگیران و در نهایت افزایش اثربخشی تدریس یاری می نماید . هدف این مطالعه بررسی میزان انگیزه تحصیلی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان پرستاری بود.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> روش­ ها: </strong>در این مطالعه توصیفی-تحلیلی تعداد 155نفر از دانشجویان پرستاری، به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها فرم مشخصات فردی و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه که دارای 4 بعد انگیزههای فیزیولوژیک اولیه- ثانویه، روانی- اجتماعی، معنوی و آموزشی بود. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت (86/0= α ). درنهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی، آزمون­های همبستگی پیرسون، اسپیرمن، t مستقل و multiple response مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> یافته­ ها: </strong>نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار انگیزه تحصیلی دانشجویان 2/19 ± 3/86 بود و 7/50 درصد از دانشجویان دارای انگیزه تحصیلی بالاتر از میانگین بودند. در بعد معنوی 6/60 درصد و در بعد روانی- اجتماعی 7/49 درصد از دانشجویان نمرات بالاتر از میانگین داشتند. بین انگیزه و ترم تحصیلی ارتباط معکوس و معنی­داری آماری مشاهدهشد (007/0= P ، 21/0- = r ). همچنین ارتباط معنی­داری آماری میان تاهل و انگیزه تحصیلی دیده شد ( 01/0 > P ). بیشترین عواملی که در افزایش انگیزه تحصیلی دانشجویان تاثیر داشتند به ترتیب: نائل شدن به خدمت به همنوع (6/71 درصد )، فراهم سازی موقعیتهای بیشتر برای کمک به خانواده (7/69 درصد) و دستیابی به یک زندگی شرافتمندانه (8/65 درصد ) بودند. عواملی همچون امور محوله سطح پائین به دانشجویان در بالین (4/59 درصد )، دیدگاه پزشکان (6/51 درصد)، دیدگاه جامعه (3/50 درصد) و نحوه برخورد پزشکان (3/50 درصد) نیز به عنوان مهم­ترین عوامل کاهشدهنده انگیزه تحصیلی مشخص گردیدند.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> نتیجه­ گیری: </strong>نتایج نشان داد انگیزهتحصیلی دانشجویان در حد متوسط بوده و میزان انگیزه با افزایش سنوات تحصیلی کاهش مییابد. به نظر می­رسد با اصلاح دید جامعه و تیم درمانی بتوان سبب ارتقاء انگیزه در دانشجویان پرستاری گردید.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> </strong></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Some individual and environmental factors affect on learning and learners’ educational progress, among them, motivation plays a prominent and perhaps more important role. Students’ motivation for learning can be affected by a set of correlated factors Knowing these factors help teacher choose appropriate teaching learning activities and strategies, interact effectively with learners and also improve teaching effectiveness. The aim of this study was to determine the educational motivation and its effective factors from the viewpoints of nursing students in Ahvaz Jondishopour university of medical sciences.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>Methods:</strong>This is a descriptive-analytic study, 155 nursing students were selected by census sampling .The tools for data collection includes: demographic data form and self-designed Motivation Questionnaire contain of four dimensions: primary and secondary physiologic motivations, mental-social motivations, spiritual and educational motivations. The reliability of questionnaire was assessed by Cronbach's Alpha ( α =0.86). The data were analyzed using descriptive and Pearson’s linear correlation coefficient, Spearman’s correlation coefficient, independent T-test and multiple response tests in SPSS software version 16.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong>Results</strong> : Mean and standard deviation of students’ academic motivation was 86.3±19.2, and 50.7 percent of them had academic motivation scores higher than average. 60.6 and 49.7 percent of students had higher scores than average in spiritual and social dimensions respectively. A negative significant correlation was observed between semester and motivation(r=-0.21, p=0.007). Also there was a significant relation between marriage status and motivation (p<0.05). The most factors that increased motivation were Achieve their fellow service (71.6%), Provide more opportunities to help families (69.7%), achieve dignity living (65.8%) respectively. giving lower level duties to nursing students in clinical field (59.4%), physicians’ attitude toward nursing (51.6%), society attitude toward nursing (50.3%) and how doctors behave to nursing students (50.3%) were the most factors that decrease motivation.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>The result showed that the students had average level of educational motivation and this is decreased during course study. So it is possible to improve the students’ motivation by adjustment of society and care givers views.</p>
<p></p>
تحصیل , انگیزه , دانشجویان پرستاری, عوامل
Education, Motivation, Nursing Students, factors
35
44
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-109-1&slc_lang=fa&sid=1
M
Bakhshandeh bavarsad
مریم
بخشنده باورساد
bavarsad.maryam@yahoo.com
Yes
Nursing Dept, School of Nursing, Lorestan University of Medical Sciences – Khorramabad, Iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
A S
Hakim
اشرف السادات
حکیم
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
گروه مامائی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
N
Azimi
نسرین
عظیمی
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
گروه آمار، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
M
Latifi
سید محمود
لطیفی
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.
H
Ghalvandi
حسین
قالوندی
No
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز