Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1401
3
1
gregorian
2022
6
1
14
2
online
1
fulltext
fa
طراحی مدل توسعه همکاری های علمی بین المللی در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد
Designing Model for the Development of International Scientific Cooperation in the Iranian Higher Education System with a Grounded Theory Approach
مدیریت آموزشی
Educational Adminstration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>توسعه فعالیت ­های بین­ المللی در راستای درآمدزایی، برندسازی، افزایش کیفیت و کسب اعتبار به دغدغه اصلی دانشگاه­ های تراز اول دنیا تبدیل شده است. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل توسعه همکاری­ های علمی بین­المللی در نظام آموزش عالی کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است.<br>
<strong>روش­ ها:</strong> پژوهش حاضر با بهره­ گیری از روش تحقیق کیفی از نوع نظریه داده بنیاد و مصاحبه با نمونه منتخب هدفمند مدیران بخش بین­ الملل دانشگاه­ های دولتی کشور(10 نفر) و صاحب­ نظران (5 نفر) این حوزه انجام شد. مصاحبه­ ها با استفاده از روش ­های کدگذاری اشتروس و کوربین (باز، انتخابی و محوری) تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ­ها: </strong>نتایج نشان­دهنده شش بعد متشکل از شرایط علّی (منابع انسانی، زیرساخت­های فیزیکی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل فناوری)، پدید محوری (همکاری­ های آموزشی و پژوهشی، اعضای هیات علمی، سیاست­ گذاری)، راهبرد (داشتن برنامه استراتژیک برای همکاری­های علمی بین ­المللی، سازمانی، حمایتی)، شرایط زمینه­ ای (ظرفیت­ های دانشگاه، جو سازمانی بین­ المللی، نگرش بین­ المللی)، شرایط مداخله ­گر (دولت، شرایط سیاسی کشور، جهانی­ شدن) و پیامدها (توسعه دیپلماسی، افزایش کیفیت، حل مسائل و مشکلات جامعه، معرفی تمدن ایرانی به دنیا، درآمدزایی) است.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> با توجه به نتایج پژوهش حاضر دانشگاه ­ها برای کسب اعتبار، برندسازی، افزایش کیفیت و درآمدزایی نیاز دارند که در زمینه توسعه فعالیت­ های علمی بین­ المللی گام بردارند، الگوی ارائه شده در این پژوهش می­ تواند در این زمینه راه­گشا باشد.<br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The development of international activities in order to generate revenue, branding, increase quality and gain credibility has become the main concern of world-class universities. The purpose of this study is to develop a model for the development of international scientific cooperation in the higher education system of the country with a Grounded Theory Approach.<br>
<strong>Methods:</strong> This study by using qualitative research method based on data foundation theory and interviews with a purposefully selected sample of managers of the international department of public universities (10 people) and experts (5 people) in this field has been done. Interviews were analyzed using Strauss and Corbin coding methods (open, selective and axial).<br>
<strong>Results:</strong> The results show six dimensions consisting of causal conditions (human resources, physical infrastructure, economic factors, cultural factors, technological factors), phenomenon-oriented (educational and research collaborations, faculty members, policy-making), strategy (having a plan Strategic for international, organizational, supportive scientific cooperation), contextual conditions (university capacities, international organizational climate, international attitude), interventionist conditions (government, political situation, globalization) and consequences (development of diplomacy, Increasing quality, solving society᾽s problems, introducing Iranian civilization to the world, generating income).<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results of the present study, universities need to take steps to develop international scientific activities in order to gain credibility, branding, increasing quality and revenue generation, the model presented in this study can be helpful in this regard.</div>
آموزش عالی,همکاری علمی,همکاری بین المللی, نظریه داده بنیاد
Higher Education,Scientific Cooperation,International Cooperation,Grounded Theory
48
57
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1067-3&slc_lang=fa&sid=1
A
Zahed Babelan
عادل
زاهد بابلان
zahed@uma.ac.ir
0000000186539602
Yes
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
Sh
Mehravar
شهرام
مهرآور گیگلو
shahramm27@gmail.com
0000000219597439
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
S
Kazami
سلیم
کاظمی
salim.kazami@yahoo.com
0000000284052320
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران