Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
14
1
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی با سبک تدریس اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
Investigating the Relationship between Critical Thinking Disposition and Teaching Style of Faculty Members in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
شیوه های آموزش
Teaching Method
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> گرایش به تفکر انتقادی و عوامل مرتبط بر آن به ­عنوان یکی از صلاحیت­ های حرفه­ ای مدرسین توجه بسیاری از پژوهشگران تعلیم و تربیت را به خود جلب­ کرده ­است. سبک­ های تدریس نیز از عوامل موثر در توسعه مهارت و گرایش به تفکر انتقادی می­ باشند که می­ توانند در تقویت تفکر انتقادی موثر واقع شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سطح گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس در اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ­جندی شاپور اهواز انجام­ شده است. </span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:Tahoma;"><strong>روش­ ها: </strong>روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم ­پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399بودند که بر اساس جدول مورگان 205 نفر از آنان به روش طبقه­ ای متناسب انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ­های گرایش به تفکر انتقادی ریکتس و سبک تدریس گراشا ریچمن مورد ­ارزیابی قرار­گرفتند. داده ­های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون­ های رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل ­شدند.<br>
<strong>یافته ­ها: </strong>میانگین نمره گرایش به تفکر انتقادی در اعضای هیات علمی بالاتر از متوسط (13/84±123/03) و سبک غالب تدریس آنان دو سبک تدریس آمرانه (27/9 درصد) و خبره (23/8 درصد) بود. بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس اعضای هیات علمی رابطه معنی­ داری وجود داشت (0/05>p). بیشترین ضریب همبستگی چند متغیری در سبک تدریس آمرانه به ­میزان 0/692؛ و کم­ترین آن به سبک تدریس وکالتی به ­میزان 0/561 بود (0/001>p). نتایج نشان ­داد که بیشترین تبیین و پیش ­بینی­ کننده مثبت را سبک تدریس آمرانه به میزان 48 درصد، و کم­ترین آن را سبک تدریس وکالتی به میزان۳۱ درصد دارد.<span style="color:black"></span><br>
<strong><span dir="RTL" lang="FA">نتیجه­ گیری:</span></strong><span dir="RTL" lang="FA"> یافته­ های</span> <span dir="RTL" lang="FA">پژوهش</span> <span dir="RTL" lang="FA">نشان­ داد</span> <span dir="RTL" lang="FA">که بین گرایش به تفکر انتقادی و سبک تدریس اساتید رابطه وجود دارد و گرایش به تفکر انتقادی پیش ­بینی­ کننده معنی ­دار سبک تدریس می­ باشد. با برگزاری برنامه ­های آموزشی درباره</span> <span dir="RTL" lang="FA">تفکر</span> <span dir="RTL" lang="FA">انتقادی و سبک­ های تدریس می ­توان شرایط آموزشی مناسب را جهت رشد تفکر انتقادی در اساتید و دانشجویان فراهم ­کرد</span>.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">Introduction: The critical thinking disposition and related factors as one of the professional competencies of faculty members have attracted many educational researchers᾽ attention. Teaching styles are also effective factors in developing skills and tendency of critical thinking that can be effective in strengthening critical thinking. The aim of this study was to investigate the relationship between the level of critical thinking disposition and teaching style in faculty members of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences.<br>
<strong>Methods: </strong>This is a descriptive- correlational study. The study population was all professors of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in the year 2020. Based on Morgan's table, 205 people were selected by stratified proportional method and evaluated using Ricketts Critical Thinking disposition and Grasha-Richmann Teaching Style Questionnaires. Data were analyzed using multiple regression tests and Pearson correlation coefficient through SPSS.<br>
<strong>Results:</strong> The mean score of critical thinking disposition in participants was higher than average (123.03± 13.84), and the preferential teaching style was formal authority (27.9%) and expert style (23.8%). There was a significant relationship between the critical thinking disposition and the faculty's teaching style (p <0.05). The highest multivariate correlation coefficient was formal authority teaching style (0.692), and the lowest was observed in the delegator teaching style (0.561) (p <0.001). The most correlation and predictor was the formal authority teaching style (48%), and the lowest was the delegator teaching style (31%).<span style="line-height:115%"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> Findings showed that there is a relationship between the critical thinking disposition and teaching style and the critical thinking disposition is a predictor variable for teaching style. By holding educational programs on critical thinking disposition and teaching styles, appropriate educational conditions can be provided for the development of critical thinking disposition in faculty members and students.<span style="line-height:115%"></span><br>
</div>
تفکر انتقادی, سبک تدریس,اعضای هیات علمی,علوم پزشکی
Critical Thinking,Teaching Style,Faculty Members,Medical Education
44
53
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-159-4&slc_lang=fa&sid=1
A
Shakurnia
عبدالحسین
شکورنیا
shakurnia@yahoo.com
0000000333542917
Yes
Department of Immunology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
H
Elhampour
حسین
الهام پور
h.elhampour@gmail.com
000000025777722X
No
Department of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
M
Oraki Kohshour
مجتبی
اورکی کوه شور
mojtabao@gmail.com
0000000213572636
No
Department of Immunology, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
گروه ایمنی شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
Sh
Izadpanah
شبنم
ایزدپناه
shabnamizadpanah8@gmail.com
0000000256846617
No
Medical student, School of Medicine, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران