Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
13
4
online
1
fulltext
fa
تاثیر آموزش استدلال بیزین بر نتایج آزمونهای استدلال بالینی دانشجویان دوره کارورزی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
The Effect of Bayesian Reasoning Training on the Results of Clinical Reasoning Tests of Interns
سنجش و ارزشيابي
assessment and evaluation
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه: </strong>استدلال بالینی شامل محدوده­ ای از تفکر در باره طبابت بالینی است که در تمام مراحل ارزیابی بیمار حضور دارد. از تئوری بیزین می­ توان برای رد یا تایید تشخیص ­های افتراقی در فرایند استدلال بالینی کمک گرفت. به این صورت که با یادگیری زبان پایه ریاضی احتمال در پزشکی بتوانیم باورهای خود را با توجه به شواهد جدید عوض کنیم. هدف: بررسی تاثیر برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با استدلال بیزین بر ارتقاء استدلال بالینی در کارورزان پزشکی بود.<br>
<strong>روش ­ها: </strong>این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است و از نوع طراحی متغیر وابسته نابرابر (NEDV) می ­باشد، برای انجام آن 57 نفر از کارورزان بیمارستان هاجر شهرکرد در سال 1398 در پیش ­آزمون از نوع SC به ­عنوان مورد و آزمون KFP به ­عنوان شاهد، شرکت کرده و نتایج آزمون­ ها به ­صورت نمرات جداگانه برای هر نوع سوالات مشخص گردید. سپس کارگاه آموزشی سه ساعته استدلال بالینی و بیزین برگزار شد و بعد از ۲ هفته از برگزاری پیش ­آزمون، پس­ آزمون برگزار و با فاصله اطمینان 0/95 نتایج آن­ها با هم مقایسه و با نرم ­افزار SPSS و با استفاده از آزمون Paired Sample T-test تحلیل شدند.<br>
<strong>یافته ­ها: </strong>نتایج مطالعه افزایش معنی ­دار نمرات کارورزان در هر دو نوع آزمونKFP و SC را نشان داد. میزان کاربرد استدلال بالینی برای کارورزان در پس ­آزمون SC حدود 55 درصد بود که نسبت به پیش ­آزمون SC 3/5 درصد افزایش داشت و این میزان در پس ­آزمون KFPبرابر 46 درصد بود که نسبت به پیش­ آزمون آن 3 درصد افزایش داشت. <span style="font-size:11.0pt;"></span><br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> آزمون SC روش ارزیابی مناسبی برای نشان دادن تاثیر کارگاه آموزش استدلال بیزین بر استدلال بالینی نیست و برگزاری یک کارگاه استدلال بیزین تاثیر چشمگیری بر بهبود وضعیت استدلال بالینی کارورزان نخواهد داشت.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Clinical reasoning includes a range of thinking about clinical medicine at all stages of patient evaluation. Bayesian theory can be used to refute or confirm differential diagnoses in the clinical reasoning process. In this way, by learning the basic mathematical language of probability in medicine, we can change our beliefs according to new evidence. The aim of this study is to investigate the effect of holding a workshop about familiarity with Bayesian reasoning on the promotion of clinical reasoning in medical interns.<br>
<strong>Methods:</strong> This is a quasi-experimental reseach using non-equivalent dependent variable design (NEDV). To do this 57 interns of Shahrekord Hajar Hospital participated in the pre-test of SC type as a case and KFP test as a control, Then, a three-hour workshop on clinical reasoning and Bayesian was held. After 2 weeks of pre-test, post-test was held with a confidence interval of 0.95, their results were compared and analyzed with SPSS using paired sample T-test.<br>
<strong>Results: </strong>The results of the study showed a significant increase in interns' scores in both KFP and SC tests. The rate of application of clinical reasoning for trainees in SC post-test was about 55%, which was 3.5% higher than SC pre-test, and this rate was 46% in KFP post-test, which was 3% higher than that of pre-test. <span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion:</strong> SC test is not a suitable evaluation method to show the effect of Bayesian reasoning training workshop on clinical reasoning and holding a Bayesian reasoning workshop has not a significant effect on improving the clinical reasoning situation of interns.</div>
استدلال بالینی, استدلال بیزین, کارگاه آموزشی
Clinical Reasoning,Bayesian Reasoning,Workshop
25
34
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1183-1&slc_lang=fa&sid=1
Sh
yazdani
شهرام
یزدانی
shahram.yazdani@yahoo.com
0000-0002-9193-7557
No
Virtual School, Medical Education and Management, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده مجازی،آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
S
Mardani
سعید
مردانی
dr_s_mardani@yahoo.com
0000-0002-4798-1809
No
School of Medicine, Shahrekord University of Medical Sciences, Shahrekord, Iran
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
M
Hosseini Abardeh
مریم
حسینی ابرده
hoseiniabardeh.maryam@gmail.com
0000-0003-3829-2435
No
PhD Medical Education, National Center for Strategic Research in Medical Education, Tehran, Iran
دکترای تخصصی آموزش پزشکی، مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی، تهران، ایران
A
Habibi
افسانه
حبیبی
afsaneh.habibi90@yahoo.com
0000-0002-4333-3767
Yes
Masters Student of Medical Education, School of Medicine, Shahrekord, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، شهرکرد، ایران