Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1391
12
1
gregorian
2013
3
1
5
1
online
1
fulltext
fa
بررسی همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی دانشجویان پرستاری کارآموز در عرصه
Correlation between Self-Efficacy and Clinical Performance of the Internship Nursing Students
روانشناسي تربيتي
Educational psychology
پژوهشي
Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>سازه خودکارآمدی در محیط های آموزشی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است . خودکارآمدی ریشه در نظریه شناختی اجتماعی بندورا دارد. مطالعه حاضر براساس نظریه بندورا و با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی با عملکرد بالینی، دانشجویان کارآموز در عرصه انجام شد . پژوهشگران درصددند تا به این طریق بتوانند به باورها و توانایی ­ های یادگیرنده در فرایند یاددهی - یادگیری، در چارچوب نظریه، توجه نموده و از نتایج آن در جهت ارتقای توانمندی ­ های بالینی دانشجویان، بهره جویند .</p>
<p> <strong> روش­ ها: </strong>پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است که برروی کلیه دانشجویان پرستاری ترم هشتم ورودی 1388 دانشگاه آزاداسلامی واحد رشت (51 نفر) به روش سرشماری انجام گرفت. ابزارهای مطالعه شامل پرسشنامه « خودکارآمدی عملکرد بالینی» 37 گویه در چهارحیطه و «چک لیست محقق ساخته» با 28 گویه با طیف لیکرت پنج درجه­ای جهت بررسی عملکرد دانشجویان بود. اعتبار محتوا و صوری ابزارها تعیین گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و صوری و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ به تفکیک ابزار نهایی«خودکارآمدی عملکرد بالینی» 92/0 α = و چک لیست «عملکرد بالینی پرستاری» 87/0 α = تایید گردید. عملکرد بالینی دانشجویان، در حین انجام کارآموزی در بخش­های محل کارآموزی خود براساس چک لیست مورد مشاهده و ارزیابی قرارگرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون) با سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده گردید.</p>
<p> <strong> یافته ها: </strong>نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات خودکارآمدی در کل ابزار «خودکارآمدی در عملکرد بالینی» 21/11 ± 50/66 و نمرات عملکرد بالینی پرستاری در کل ابزار 47/0 ± 74/3 بود. همچنین بین «خودکارآمدی در عملکرد بالین» با «عملکرد بالینی پرستاری» همبستگی مثبت و معنادار آماری وجود داشت. (003/0 p< ، 286/0 = . (r ضمناٌ تنها بین معدل و خودکارآمدی در عملکرد بالینی ارتباط معنی دار مشهود بود ( 04/0 p< ).</p>
<p> <strong> نتیجه­ گیری </strong><strong>: </strong>اهمیت خودکارآمدی در آموزش، به تأثیر آن برعملکرد آینده مربوط می­شود . کسب دانش و مهارت­های تحصیلی فقط یکی ازمتغیرهای مؤثر بر عملکرد بالینی است و لذا مدرسین باید به عوامل نظیر: خودکارآمدی خصوصاً در بالین، که موجب سنجش دقیق­تر عملکرد دانشجویان پرستاری خواهد شد، توجه ای خاص مبذول نمایند.</p>
<p> <strong> کلید واژه ها: </strong></p>
<p> <strong> Introduction: </strong>Construct of self-efficacy in an educational setting is of utmost importance. Self-efficacy is in the context of social cognitive Bandura's theory. This study was based on Bandura's theory in order to determine the correlation between self-efficacy and clinical performance of the Intern ship nursing students . To pay attention to learners` abilities and beliefs toward the teaching - learning process and the results are given in order to enhance students' clinical skills .</p>
<p> <strong> Methods: </strong>This cross - correlation study performed on all students of nursing (51) selected through census method of Islamic Azad University of Rasht.</p>
<p> Tools of study were a Questionnaire " Clinical performance self-efficacy " with 46 items in four domains and a " researcher -made Check List" with 28 items and Likert -five points about clinical performance of nursing students. The face and content validity of tools was determined. Cranach's alpha coefficient for the final utility "function clinical efficacy "was α =0.92 and for checklist it was α =0 .87 respectively.</p>
<p> Clinical practice of students of the surgical and internal wards of selected health centers during their intensive training were observed and evaluated, by means of the checklist.</p>
<p> Data was analyzed , descriptive statistics (frequency, percentage, mean) and inferential statistics (Pearson correlation) with a significance level of 0 . 05 using SPSS version 16 was used.</p>
<p> Results: Results showed that the average and standard deviation of scores in self-efficacy in clinical performance tool was 66.50±11.21 and clinical performance of nursing total scores has been on 3.74±0.47 well as between self-efficacy in clinical performance and nursing clinical performance there was a significant positive correlation. (r=0.286, p< 0.003)</p>
<p> Also, only a positive significant relationship between average and self-efficacy in clinical performance was evident. (p<0. 04)</p>
<p> <strong> Conclusion: </strong>Efficacy of the training relates to its impact on the future performance of students. Academic knowledge and skills in clinical practice is only one of the affecting variables. Teachers should also consider other factors such as student self-efficacy. Therefore, it is important to consider the promotion of non-academic factors, such as efficacy, especially in the clinical setting, resulting in more accurate assessment of students' performance.</p>
<p> <strong> Keywords: </strong>.</p>
خودکارآمدی, عملکرد بالینی, دانشجوی پرستاری
Self-efficacy, clinical education, nursing students, social-cognitive theory of Bandura
22
30
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-51-1&slc_lang=fa&sid=1
F
Haghani
فریبا
حقانی
haghani@edc.mui.ac.ir
No
Isfahan University of Medical Science
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
F
Asgari
فریبا
عسگری
asgari.frb@gmail.com
Yes
Instructor of Guilan University of Medical Sciences, Guilan, Rasht, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران.
S
Zare
سولماز
زارع
solmaz.zare@gmail.com
No
Ph.D candidate medical education in Esfahan university medical of sciences,
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
H
Mahjoob-Moadab
هاجر
محجوب مودب
mahjoob_35@yahoo.com
No
Guilan University Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان