Research in Medical Education
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
RME
Medical Sciences
http://rme.gums.ac.ir
1
admin
2008-952X
2008-7284
10.61186/rme
fa
jalali
1399
12
1
gregorian
2021
3
1
13
1
online
1
fulltext
fa
شناسایی موانع پذیرش دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای دولتی ایران
Identifying Barriers of International Students’ Admission in Iranian Public Universities
مدیریت آموزشی
Educational Adminstration
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> آموزش عالی به­ عنوان نیروی محرکه توسعه پایدار و حرکت به­سوی جامعه معرفتی، دارای نقش راهبردی است. شناسایی موانع پذیرش دانشجویان بینالمللی از جمله مسائل مهم در زمینه حوزه ارتقاء آموزش عالی می­باشد. برهمین اساس هدف این پژوهش شناسایی موانع و چالش­های پذیرش دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای دولتی ایران است.<br>
<strong>روش­ ها:</strong> این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به­روش کیفی انجام شده است. مشارکت­کنندگان این پژوهش را کلیه صاحب­ نظران حوزه آموزش عالی در دانشگاههای جامع و تخصصی سطح یک وزارت علوم که حوزه فعالیت علمی و اجرایی آنها بین ­المللی­ سازی آموزش عالی بود، تشکیل می­دادند. نمونه­ گیریبه­روش هدفمند و تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت که درنهایت تعداد 11 نفر در پژوهش شرکت کردند. به­ منظور گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و از روش تحلیل مضمون 6 مرحله­ای براون و کلارک (2006) جهت تجزیه و تحلیل آن استفاده شد.<br>
<strong>یافته­ ها:</strong> نتایج نشان داد که موانع پذیرش دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای دولتی ایران 32 مضمون پایه، 6 مضمون سازمان ­دهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شده است؛ که ضعفهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر دانشگاهها، ضعف مرجعیت آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه ­ها و پژوهشگاه ­ها در سطوح منطقه­ای و بین­المللی و عدم اختیار دانشگاه ­ها و اساتید در جذب دانشجویان و تعامل با اساتید خارجی به ­عنوان موانع اصلی پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاههای دولتی ایران شناسایی شدند.<br>
<strong>نتیجه­ گیری:</strong> باتوجه به شناسایی عوامل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ضعف مدیریتی و پژوهشی و آموزشی به عنوان موانع پذیرش دانشجویان بین المللی، به­ نظر می ­رسد مناسب­ ترین راهکار جهت مقابله با موانع موجود، سیاست­ گذاری مناسب و تهیه یک برنامه استراتژی قوی و نیز به­ دنبال آن برنامه­ریزی عملیاتی قوی وتقویت ساختارهای آموزشی و اداری می ­باشد.</div>
<strong>Introduction</strong>: Higher education has a strategic role as a driving force for sustainable development and moving towards an epistemological community. Identifying barriers of international students’ admission is one of the important issues in the field of higher education promotion. Therefore, the purpose of this study is to identify barriers of foreign students’ admission in Iranian public universities.<br>
<strong>Methods</strong>: This research has been done in terms of applied purpose and qualitative method. Participants in this study consisted of all experts in the field of higher education in comprehensive and specialized universities at the level of one Ministry of Sciences, whose field of scientific and executive activity was the internationalization of higher education. Sampling was continued in a targeted manner until reaching the theoretical saturation level, in which 11 people participated in the study. To collect data, Semi-structured interview method was used and data were analyzed by using Brown and Clark (2006) six-step content analysis method.<br>
<strong>Results</strong>: Based on findings, in terms of barriers of international students’ admission in Iranian public universities, 32 basic themes, 6 organizing themes and 3 comprehensive themes were extracted. Political, cultural and social weaknesses of universities as well as weakness of the educational, research and technology authority of universities and research institutes at the regional and international levels also the lack of authority of universities and professors in attracting students and interacting with Foreign professors were identified as the main barriers to the admission of foreign students to Iranian public universities.<span dir="RTL"></span><br>
<strong>Conclusion</strong>: Identifying Political, cultural and social factors also weaknesses of the educational, research and management as the barriers of international students’ admission It seems that adopting appropriate policy and strong strategy program together proper operational planning and strengthening educational and administrative structure is the best solution.
آموزش عالی, دانشجوی بین المللی, چالش های بین المللی سازی
Higher Education,International Student,Internationalization Challenges
24
34
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1101-1&slc_lang=fa&sid=1
E
Parvin
احسان
پروین
0000000322060373
Yes
PhD Student in Higher Education Managment, Department of Management and Education Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
S
Ghiasi Nadoshan
سعید
غیاثی ندوشن
0000000240772166
No
Department of Management and Education Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’I, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
A
Khorsandi Taskooh
علی
خورسندی طاسکوه
ehsan_parvin@yahoo.com
0000000310455562
No
Department of Management and Education Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’I, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
Gh R
Zaker Salehi
غلامرضا
ذاکرصالحی
ehsan_parvin@yahoo.com
0000000270423098
No
Comparative Studies in Higher Education and Innovation, Institute for Research and Planning in Higher Education, Tehran, Iran
گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران