@ARTICLE{Nurani Gharaborghe, author = {Hosseini, SMS and Nurani Gharaborghe, S and Khatiban, M and }, title = {Comparison of the two methods of "Simulation Patient " and "Real Patient " in training of transferring of Patients with Spinal Cord Injury in occupational Therapy Students}, volume = {12}, number = {1}, abstract ={مقدمه: ارتقای آموزش مستلزم استفاده از روش‌هایی است که دانشجویان بتوانند، بهتر یاد بگیرند و نقش فعال در امر یادگیری داشته باشند. دستیابی به چنین هدفی، مستلزم این است که مدرسان در طراحی روش تدریس، از شیوه‌های نوین آموزش استفاده کنند. مطالعه‌ی حاضر با هدف مقایسه­ ی تاثیر آموزش روش جابجایی و انتقال بیماران ضایعه نخاعی به دو روش "ایفای نقش"و "آموزش بر بالین" بر میزان دانش، نگرش و مهارت دانشجویان کاردرمانی انجام گرفت. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه­ ی نیمه تجربی با طرح دوگروهی پیش‌آزمون و پس‌آزمون است که 38 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته­ ی رشته­ ی کار درمانی با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و سپس با روش تصادفی ساده در دو گروه 19 نفره قرار گرفتند. محتوای آموزشی انتقال و جابجایی بیماران ضایعه نخاعی از طریق آموزش دو روزه تئوری با روش سخنرانی و پرسش و پاسخ برای هر دو گروه ارائه شد. سپس به­ منظور آموزش عملی، دانشجویان به دو گروه آموزش (روش ایفای نقش و آموزش بر بالین) تقسیم شدند. قبل و پس از آموزش عملی پرسشنامه‌های دانش و نگرش و چک‌لیست مشاهده‌ای مهارت از هر دو گروه جمع‌آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون و آزمون یومن ویتنی طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان دو گروه ایفای نقش و آموزش بر بالین از لحاظ سن، جنسیت و وضعیت تاهل تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. پس از آموزش عملی طبق نتایج بدست آمده تفاوت معنی‌داری بین دو گروه در تغییر میزان دانش (0/019=P) و مهارت از نظر جنبه محتوای آموزشی عمومی (0/006=P)، محتوای آموزشی اختصاصی (0/000=P)، شروع ارتباط (0/001=P) مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که بین نگرش دانشجویان هر دو گروه، آموزش بر بالین تفاوت معنی­ داری وجود دارد (0/023=P)، اما در آموزش ایفای نقش مقدار نگرش معنی­ دار نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصله، شیوه آموزش بر بالین می­تواند در سطوح دانش و مهارت یادگیری و نگرش دانشجویان کاردرمانی نسبت به روش ایفای نقش بهتر عمل کند و به­ عنوان یک روش آموزشی در علوم پزشکی، کیفیت آموزشی را افزایش دهد. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-846-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-846-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.29252/rme.12.1.36}, year = {2020} }