TY - JOUR T1 - The Effect of Participation in Empowerment Workshops on the Quality of Teaching and Professional Commitment of Faculty Members of Isfahan Medical School TT - بررسی تاثیر مشارکت در کارگاه‌های توانمندسازی بر کیفیت تدریس و تعهد حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی اصفهان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 14 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1168-fa.html Y1 - 2022 SP - 1 EP - 9 KW - Faculty Development KW - Faculty Member KW - Teaching KW - Professional Commitment N2 - مقدمه: گذراندن کارگاه‌های توانمندسازی برای هیات علمی در زمینه ­های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اجباری است. اثربخش بودن کارگاه‌ها باعث، افزایش سطح تعهد حرفه‌ای و ارتقای کیفیت تدریس و در نهایت بهبود خدمات درمانی و تشخیصی بیماران می‌شود. علی ­رغم برگزاری چندین ساله این کارگاه‌ها، بازخورد کم ­تری از پیامدهای آن‌ها، انعکاس داده‌ شده است. بنابراین هدف این مطالعه، بررسی تاثیر شرکت در کارگاه‌های مذکور بر کیفیت تدریس و تعهد حرفه‌ای هیات علمی می‌باشد. روش: مطالعه تحلیلی مقطعی در سال 1399 در دانشکده پزشکی اصفهان انجام گرفت. جامعه آماری شامل 538 نفر عضو هیات علمی آموزشی شاغل در دانشکده پزشکی اصفهان و نمونه‌گیری شامل مشمولین انتخاب استاد برگزیده (433 نفر) بود. نمره کیفیت تدریس، تعهد حرفه‌ای، ارزشیابی و میزان مشارکت در کارگاه‌های توانمندسازی پنج سال اخیر هیات علمی اخذ گردید. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری کای اسکویر، t-test و همبستگی پیرسون تجزیه ‌و تحلیل شدند. یافته‌ها: از مجموع اعضای هیات علمی، 80 درصد نمره ارزشیابی بالای 85 (از 100) و نمره تعهد حرفه‌ای بالای 17 (از 20) داشتند. میانگین نمره کیفیت تدریس و تعهد حرفه‌ای به ترتیب 0/65±8/85، 0/85±19/30 و همبستگی مستقیم و معنی ­دار (0/33r= و 0/001>P) مشاهده شد. میانگین نمره ارزشیابی 4/23±93/07 از100 که با نمره توانمندسازی همبستگی مستقیم، معنی­دار داشت (0/12=r و 0/012=P). نتایج نشان داد که بین میانگین نمره توانمندسازی (1/5±1/4 از 5) با تعهد حرفه‌ای و کیفیت تدریس همبستگی معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه‌گیری: یافته‌ها از یک ‌طرف حاکی از نمرات بالای هیات علمی در کیفیت تدریس، تعهد حرفه‌ای و ارزشیابی و از طرف دیگر استقبال پایین هیات علمی از شرکت در کارگاه‌ها و همبستگی ضعیفی این دو بود. با توجه به این­که نمرات صوری بالا در ارزشیابی می‌تواند تصور غلط از میزان خودکارآمدی و به دنبال آن کاهش خود ارتقایی ایجاد کند. لذا توصیه می‌شود اعضای هیات علمی در خودارزیابی توانمند شوند. M3 10.52547/rme.14.3.1 ER -