%0 Journal Article %A Ostadhasanloo, H %A Mahmoodi, F %A Adib, Y %A Zamanzadeh, V %T Designing a Simulation-Based Nursing Education Curriculum Framework %J Research in Medical Education %V 14 %N 3 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-1159-fa.html %R 10.52547/rme.14.3.18 %D 2022 %K Curriculum model, simulation, education, nursing, %X مقدمه: امروزه شبیه‌سازی در آموزش پرستاری یک جز ثابت در آماده‌سازی و ارتقای عملکرد بالینی پرستاران است و بخشی از برنامه درسی اکثر برنامه‌های کارشناسی است. پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی ­بر شبیه‌سازی در آموزش پرستاری براساس روش سنتز پژوهی اجرا شد. روش‌ها: این پژوهش از نوع کیفی با هدف شناسایی عناصر و مؤلفه­های برنامه درسی مبتنی ­بر شبیه ­سازی با استفاده از روش تحلیل محتوای جهت­ دار انجام شد. معیار ورود به مطالعه شامل کلیه پژوهش‌های علمی معتبر مرتبط با موضوع در بین سال‌های 2007 تا 2021 بود که با جستجوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، ProQuest، ScienceDirect، Eric، Springer، CINAHL، تعداد 230 پژوهش شناسایی و تعداد 80 پژوهش برای بررسی نهایی انتخاب شد. برای جمع‌آوری، ثبت و گزارش اطلاعات اولیه پژوهش‌ها از فرم کاربرگ محقق‌ساخته استفاده شد. تحلیل یافته‌ها با استفاده از الگوی هفت مرحله ­ای تحلیل محتوای کیفی انجام شد. جهت اطمینان از نحوه کدگذاری از دو نفر ارزشیاب برای کدگذاری مجدد یافته‌ها استفاده و برای تأئید پایایی فرمول ضریب کاپای کوهن بکار برده شد که در این پژوهش میزان توافق بین ارزیاب‌ها عدد 0/81 معادل 81 درصد بود. یافته‌ها: براساس یافته‌ها، منطق برنامه درسی آموزش پرستاری مبتنی­ بر شبیه­ سازی شامل افزایش تفکر انتقادی، عزت نفس، شایستگی، همکاری تیمی و گروهی، خودکارآمدی، ایمنی بیمار و اهداف آن شامل ایجاد دانش بنیادی، کسب مهارت‌های تشخیصی، کمک به انتقال یادگیری، کاهش شکاف بین محیط‌های بالینی و کلاس‌های تئوری، کمک به افزایش جذابیت یادگیری بود که از طریق روش‌هایی هم­چون ایفای نقش، یادگیری مشارکتی، یادگیری مبتنی­بر حل مسأله قابل دستیابی است. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج حاصله، برنامه درسی مبتنی ­بر شبیه‌سازی می‌تواند خلاء بین نظریه و عمل در آموزش پرستاری را تکمیل کند. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-1159-fa.pdf %P 18-28 %& 18 %! %9 Research %L A-10-846-1 %+ Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2022