TY - JOUR T1 - Evaluation of in-service training course of nurses and midwives (Neonatal resuscitation) using kirkpatrick 's model " TT - ارزیابی دوره آموزشی ضمن خدمت (احیاء نوزاد) پرستاران و ماماها با استفاده از مدل کرک پاتریک JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 12 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-703-fa.html Y1 - 2020 SP - 4 EP - 11 KW - Assessment KW - Kirk Patrick KW - Education KW - Nurse KW - Midwife N2 - مقدمه: امروزه مدیران سازمان­ ها، آموزش و توسعه منابع انسانی را از حیاتی­ ترین وظایف خود در راه بهسازی سازمان می­ دانند. کیفیت دوره­ های آموزشی و پژوهشی از دغدغه ­هایی است که همیشه نظام دانشگاهی برای دستیابی به آن تلاش می­ کنند و ارتقای مستمر کیفیت آموزش مستلزم استفاده از ارزیابی آموزشی است. این مطالعه با هدف ارزیابی دوره آموزشی احیاء نوزاد پرستاران و ماماها براساس دو سطح مدل کرک پاتریک انجام گرفت. روش ها: این پژوهش از نوع کاربردی و از نظر ماهیت و چگونگی گردآوری اطلاعات توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش شامل 50 نفر از پرستاران و ماماهایی بود که برای اولین بار در کارگاه آموزشی احیاء نوزاد در سال 96 شرکت داشتند. برای تعیین سطح یادگیری مهارت احیاء نوزاد در محیط کار و سطج واکنش، میزان رضایت آنان از پرسشنامه محقق ساخته با توجه به مدل کرک پاتریک استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری، و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون­ های آماری توصیفی (میانگین، درصد فراوانی و فراوانی) و استنباطی (آزمون واریانس یک طرفه (ANOVA)، t تک نمونه ­ای و آزمون t دو گروه مستقل) با استفاده از نرم ­افزار آماری (SPSS) تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها : نتایج این پژوهش نشان داد که بین میزان رضایتمندی فراگیران با سابقه کار و مقطع تحصیلی تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. براساس میانگین کسب شده درسطح واکنش (0/48±1/52) و t تک نمونه ای (22/31=p= 0/000, t)، شرکت ­کنندگان به­ طورکلی از برگزاری دوره آموزشی احیاء نوزاد رضایت داشتند و در سطح یادگیری، با توجه به میانگین نمرات پیش آزمون شرکت­ کنندگان (3/87±14/76) و نمرات پس آزمون آنان (1/63±17/93) و نتایج آزمون t دو گروه مستقل ( p=0/000,t=5/32) نشان داد میزان یادگیری بعد از شرکت در دوره آموزشی افزایش معنی ­داری داشته است. نتیجه گیری: باتوجه اختلاف معنی­ دار بین میزان یادگیری در دو مرحله پیش ­آزمون و پس ­آزمون و رضایت فراگیران از برگزاری دوره آموزشی، برای اثربخشی دوره­ های آموزشی ضمن خدمت انتظار می­ رود مسئولان آموزشی با درنظر گرفتن نقاط ضعف و قوت دوره آموزشی، زمینه­ های بهبود کیفیت دوره­ های آموزشی را باتوجه به نتایج ارزیابی فراهم نمایند. M3 10.52547/rme.12.3.4 ER -