TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 13 IS - 1 PY - 2021 Y1 - 2021/3/01 TI - Investigating the Mediating Role of Spiritual Intelligence on the Quality of Combined Learning and Creativity from Students’ Views in Zanjan University of Medical Sciences TT - بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان N2 - مقدمه: امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه­ای در دانشگاه ­های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تأثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت. روش ­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه­ ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره­مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه­ های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس، خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی­ داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی­دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مؤلفه­ های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزئی و تعدیل­ گر دارد . نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، می ­توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به­ صورت جزئی تحت تأثیر قرار دهد. SP - 14 EP - 23 AU - Rostami, B AU - Fathi, M AU - Safavi, S Z AU - Oroji, MR AU - Karimi, R AD - Department of Islamic Sciences, Faculty of Medicine, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran KW - Distance Education KW - Creativity KW - Spirituality KW - Medical students UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-955-fa.html DO - 10.52547/rme.13.1.14 ER -