@ARTICLE{Hajiabadi, author = {Ahanchian, M and Sharafi, S and Vafaee, M and Hajiabadi, F and }, title = { Evaluate the Effectiveness of internship program in nursing student using Kirkpatrick's model}, volume = {9}, number = {1}, abstract ={مقدمه: سیستم آموزشی دانشکده‌های پرستاری و مامایی ایران بیش از 20 سال است که اقدام به اجرای برنامه کارآموزی عرصه نموده است. با توجه به اهمیت این موضوع مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی اثربخشی برنامه کارآموزی در عرصه دانشکده پرستاری و مامایی انجام گردید. روش ها: در این مطالعه جهت انجام ارزشیابی از دو‌ مرحله یادگیری و رضایت الگوی کرک پاتریک در قالب یک طرح توصیفی - مقایسه‌ای کمک گرفته شد. کلیه دانشجویان ترم ۷ (30 نفر) یکی از دانشکده‌های پرستاری مامایی تیپ۱ کشور به عنوان گروه آزمون و دانشجویان ترم ۷ پرستاری (31 نفر) در دانشکده دیگر همان تیپ که از روش آموزش بالینی کارآموزی در عرصه استفاده نمی‌کردند به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. برای تعیین سطح یادگیری مهارت‌های کارآموزی در عرصه دانشجویان و سطح واکنش میزان رضایت آنان از پرسشنامه ­های پژوهش­گر‌ساخته با توجه به الگوی ارزشیابی کرک پاتریک استفاده شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوا و صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید شد. داده ها با استفاده از آزمون­ های t مستقل و زوجی و همچنین آنالیزواریانس دوطرفه با استفاده از نرم افزار آماری spss تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات مهارت‌های تکنیکی و ارتباطی دانشجویان قبل و بعد از کارآموزی در هر دو گروه تفاوت آماری معنی­داری وجود دارد (0/05p <). همچنین بین میانگین تغییر در نمره مهارت کلی و مهارت‌های تکنیکی قبل و بعد از کارآموزی عرصه در دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (0/05p <). نتیجه گیری: کارآموزی در عرصه با هدف افزایش استقلال و اعتماد حرفه‌ای دانشجویان تدوین شده است. با توجه به عدم اثربخشی کافی برنامه کارآموزی عرصه در این پژوهش، انتظار می‌رود مسئولان آموزشی با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت برنامه جهت تدوین و اجرای یک برنامه کاملاً مدون تلاش کنند. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-419-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-419-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.18869/acadpub.rme.9.1.17}, year = {2017} }