TY - JOUR T1 - The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences TT - تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 8 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-324-fa.html Y1 - 2016 SP - 60 EP - 68 KW - Academic Burnout KW - Engagement KW - Performance KW - Medical Sciences KW - Students. N2 - مقدمه: یکی از چالش­ های عمده تحصیلی، تحلیل رفتن و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان است که انگیزه و اشتیاق تحصیلی آن­ها را تحت تاثیر قرار می­ دهد. بنابراین مطالعه پیرامون فرسودگی تحصیلی و پیامدهای مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش ­ها: روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان رشته ­های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، بهداشت، و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند ( 2600 نفر). به همین منظور از بین دانشجویان دانشکده­های مختلف تعداد 335 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه­ گیری طبقه ­ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه­ های اشتیاق تحصیلی شوفلی و فرسودگی تحصیلی برسو استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز با استفاده از معدل دانشجویان اندازه ­گیری شد. تحلیل داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام با بهره ­گیری از نرم­افزار SPSS انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که مقادیر میانگین متغیرهای پژوهش برای فرسودگی تحصیلی 41/8، اشتیاق تحصیلی 50/97 و عملکرد تحصیلی 15/93 بود. هم چنین نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی (0/001 P<، 17-/0 =r) و بین فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی­ داری (001/0 P<، 17/0- =r). وجود دارد. نتایج رگرسیون خطی به روش گام به گام بیانگر آن بود که مولفه ­های فرسودگی تحصیلی قادر به پیش ­بینی اشتیاق تحصیلی (0/001 P<) و عملکرد تحصیلی (01/P<0) می­باشند. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از وجود رابطه فرسودگی تحصیلی دانشجویان بر اشتیاق و عملکرد تحصیلی آن­ها بود، این نتایج نشان داد که کنترل فرسودگی تحصیلی دانشجویان علوم­ پزشکی می­تواند موجب بهبود و افزایش اشتیاق و عملکرد تحصیلی آن­ها گردد. لذا در همین راستا پیشنهاد می­ گردد مدیران آموزشی دانشگاه علوم­پزشکی در برنامه ­ریزی­ های آموزشی به فرسودگی تحصیلی در دانشجویان و افزایش علاقه و اشتیاق آنان به تحصیل توجه نمایند. M3 10.18869/acadpub.rme.8.2.60 ER -