AU - Dadgaran, N AU - Bagheri, M AU - Ahmadi, A TI - Identification of the Dimensions and Components of Medical Education System Enhancement at International Level Using Delphi Analysis PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 12 VI - 1 IP - 1 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-897-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-897-fa.pdf SO - gums-rme 1 AB  - مقدمه: از آنجائی­ که توجه به کیفیت و کمیت آموزش پزشکی و بهبود آن نقش بسزایی در ارتقاء نظام سلامت کشور دارد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های و به منظور ارتقای نظام آموزش پزشکی با تراز بین المللی در کشور صورت گرفته است. . روش ها: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و درسال 1398 در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از روش تلفیقی شامل سه روش، مطالعه اسنادی، دلفی فازی و پیمایشی استفاده گردید. در تکنیک دلفی روش نمونه­ گیری به صورت هدفمند بود و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع داده ها با 10 نفر از خبرگان و صاحب­ نظران حوزه ­های آموزش علوم پزشکی و مدیریت آموزشی مصاحبه انجام شد. به منظور تحلیل محتوای در مرحله اول از تحلیل محتوای کیفی و در مرحله دوم و سوم از تحلیل دلفی فازی استفاده شد . یافته ها: در ابتدا از داده­ های حاصل از مصاحبه­ ها 612 کد اولیه استخراج که پس از بازنگری مداوم به 200 کد تقلیل یافت و در نهایت این کدها در قالب 3 تم اصلی (14 طبقه) شامل اصلاح و رتبه ­بندی در نظام آموزشی (خلاقیت در آموزش پزشکی، استانداردسازی عوامل آموزش و پژوهش، سنجش کیفی و کمی آموزش)، ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه (اهداف و جایگاه سازمانی اساتید، دانشجو و فرصت­ های مطالعاتی، دوره های آموزشی و راهبردهای یادگیری/یاددهی، امکانات و تجهیزات آموزشی، عملکرد آموزشی) و بین­ المللی­ سازی آموزش (شرایط جهانی و منطقه­ ای، شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، همکاری علمی و تجهیزات، مدیریت و منابع انسانی، فعالیت های فوق برنامه و درسی، نظارت و بازبینی) و 100 زیر طبقه تقسیم ­بندی گردیده است. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده نشان داد که جهت مقوله بین­ المللی­ سازی دانشگاه ­ها و ایجاد بستری پویا، سیاست­ گذاری درازمدت برای بهبود فعالیت­ های پژوهشی، آموزشی، خدماتی و هماهنگی میان بخش­ های مختلف دانشگاه ضروری به نظر می­ رسد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 52 PT - Applicable YR - 2020