@ARTICLE{Raeisoon, author = {Fazeli, S and Esmaeili, AA and Mohammadi, Y and Raeisoon, MR and }, title = {Investigating the Compliance of the Curriculum Content of the Psychiatric Department of Medicine (Externship and Internship) with the Future Job Needs from the Perspective of General Practitioners}, volume = {13}, number = {3}, abstract ={مقدمه: پزشکان عمومی، سهم عمده‌ای در اجرای برنامه‌های درمانی بیماران روانی در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها دارند، همچنین دانش‌‌آموختگان در هر رشته ­ای، مهم­ترین و بهترین گروهی هستند که می‌توانند بیان کنند چقدر محتوای برنامه درسی با نیازهای شغلی آینده آن­ها هم خوانی دارد. لذا هدف از این مطالعه ارزیابی میزان انطباق محتوای برنامه‌درسی بخش روان‌پزشکی رشته پزشکی(مقاطع کارآموزی و کارورزی) با نیازهای شغلی آینده پزشکان عمومی بود. روش ­ها: این مطالعه تحلیلی-مقطعی بر روی 109 نفر از پزشکان عمومی (دانش ­آموختگان سال ­های 1397-1386) شاغل در درمانگاه‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌های شخصی در سطح استان خراسان جنوبی در سال 1399 به ­روش سرشماری انجام گرفت. برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق­ ساخته متناسب با سرفصل ­های بخش روان‌پزشکی مصوب وزارت بهداشت استفاده شد و روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (0/83) تایید شد. داده­ ها از طریق آزمون­های t تک نمونه­ ای و t مستقل و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و در سطح معنی­ داری 0/05= α تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها: براساس نتایج به ­دست آمده، از دیدگاه پزشکان عمومی میانگین نمره سر فصل­ های (کلیات روان‌پزشکی و بهداشت روان و طبقه­ بندی رایج در روان‌پزشکی، شرح­ حال‌گیری و علامت­ شناسی در روان‌پزشکی، اختلالات جنسی در روان‌پزشکی، سوء­مصرف مواد اختلالات سوماتوفرم، درمان دارویی و غیردارویی، معنویت دارو) بیشتر از 51 بود (0/0001=p). همچنین بین میانگین نمره انطباق محتوای برنامه درسی بخش روان‌پزشکی با نیازهای شغلی پزشکان عمومی براساس جنس تفاوت معنی ­داری وجود نداشت (0/363=p). نتیجه ­گیری: برنامه­ های درسی بخش روان‌پزشکی از نظر آگاهی علمی و دانش نظری و همچنین دانش کاربردی در زمینه نیازهای تعیین ­شده در سطح متوسط قرار داشت و لازم است شرایطی فراهم شود تا مهارت و توانایی لازم و دانش­ های نظری در این زمینه­ را به موقعیت­ های عملی و کاربردی انتقال و تعمیم دهند. }, URL = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-1097-fa.html}, eprint = {http://rme.gums.ac.ir/article-1-1097-fa.pdf}, journal = {Research in Medical Education}, doi = {10.52547/rme.13.3.72}, year = {2021} }