TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 8 IS - 2 PY - 2016 Y1 - 2016/6/01 TI - strategies for decreasing gap Between Theory & Clinical Performance from the Viewpoints of Nursing Students in Tabriz University of Medical Sciences TT - بررسی راهکار های کاهش شکاف بین دانش نظری با عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز N2 - مقدمه: فاصله دانش نظری با مراقبت­های بالینی یکی از مشکلات اساسی در رشته پرستاری است که در جهت رفع آن راهکار­های زیادی ارائه شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکار­های کاهش شکاف بین دانش نظری با عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1393 انجام شد. روش­ ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که بر روی200 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش نمونه­ گیری در دسترس صورت گرفت. ابزار جمع­ آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ­ای بود که پس از تأیید روایی و پایایی به بررسی راهکار­های کاهش شکاف بین دانش نظری با عملکرد بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری در سه بعد مربی، دانشجو و برنامه­ ریزی آموزشی پرداخت. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آزمون­های t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه انجام گردید. یافته­ها: میانگین نمره کل کسب شده برای راهکار­های ارائه شده در جهت کاهش شکاف دانش نظری با عملکرد بالینی 0/36±3/75 بود. نتایج نشان داد که در میان عوامل مربوط به مربی، دانشجو و برنامه­ ریزی آموزشی به ترتیب، استفاده از روش­های نوین آموزشی توسط مربیان پرستاری با میانگین نمره 0/98±4/2 ، داشتن علاقه به رشته پرستاری با میانگین نمره 0/74±3/87 و به کار­گیری مربیان با صلاحیت بالینی و علمی در بالین با میانگین نمره 1/07±4/4 به عنوان مهم­ ترین راه کارها عنوان شدند. نتیجه­ گیری: با توجه به شکاف بین دانش نظری با عملکرد بالینی، اتخاذ راهکار­های مناسب در سه بعد مربی، دانشجو و برنامه­ ریزی آموزشی در جهت حذف یا کاهش فاصله بین دانش نظری و عملکرد بالینی در رشته پرستاری ضروری به نظر می رسد. SP - 49 EP - 59 AU - Khodaei, A AU - Mansourain, M AU - Ganjei, S AU - Asgari, H AD - Research Committee, Shohada Hospital, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran KW - knowledge KW - nursing care KW - gap KW - nursing students UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-268-fa.html DO - 10.18869/acadpub.rme.8.2.49 ER -