TY - JOUR JF - gums-rme JO - RME VL - 7 IS - 4 PY - 2015 Y1 - 2015/12/01 TI - The Impact of Educational Software Designed on Operating Room Students' Learning of Practical Skills TT - تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان N2 - مقدمه: یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خود­محور، یکی از پدیده­های دنیای مدرن اسـت کـه در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته اسـت. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر نرم­افزار آموزشی طراحی شده در مورد نحوه عملکرد فرد اسکراب و سیار در اتاق عمل، بر یادگیری مهارت­های عملی دانشجویان اتاق عمل انجام گرفت. روش­ها: این مطالعه نیمه تجربی، به روش سرشماری بر روی60 دانشجوی ترم اول رشته کارشناسی اتاق عمل شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در سال­های 1391 و 1392 به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل (آموزش سنتی) و مداخله (آموزش سنتی به همراه نرم افزار) تقسیم شدند. اثربخشی نرم­افزار آموزشی طراحی شده از طریق آزمون عملی و با استفاده از چک­لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS با استفاده از شاخص­های مرکزی و پراکندگی و آزمون t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: بر اساس نتایج، در آزمون عملی اول (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی­داری را نشان نداد، اما در میانگین نمرات آزمون عملی دوم (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی ­داری مشاهده شد (p=0.002). نتیجه­ گیری: این پژوهش نشان داد که استفاده از نرم­افزارهای آموزشی علاوه بر اینکه بر یادگیری دانشجویان موثر است، نمرات آن­ها را در آزمون عملی به میزان چشم­گیری افزایش داده است. SP - 13 EP - 19 AU - Khazaei jalil, S AU - Shahbazian, B AU - Montazeri, A S AU - Abbasi, A AD - Nursing Dept, School of Nursing and Midwifery, Shahroud University of Medical Sciences, Shahroud, Iran KW - Practical skills KW - Software KW - Operating room UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-241-fa.html DO - 10.18869/acadpub.rme.7.4.13 ER -