RT - Journal Article T1 - Effective criterion on theoretical and practical Teaching from Guilan Dental Students’ Viewpoint JF - gums-rme YR - 2020 JO - gums-rme VO - 12 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-fa.html SP - 31 EP - 38 K1 - Dental Students K1 - Teaching K1 - Faculty members AB - مقدمه: دانشگاه یکی از مهم­ترین و سازنده­ ترین نهادهای اجتماعی است. لازمه­ ی رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت، داشتن اساتیدی با ویژگی­ های شایسته است. شناخت معیارهای تدریس اساتید از دیدگاه آموزش گیرندگان، کیفیت آموزش را ارتقاء خواهد داد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی درباره ­ی معیارهای موثر بر تدریس نظری و عملی اساتید در سال 1396 انجام گرفته است. روش ­ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر بر روی 230 نفر از دانشجویان دندانپزشکی رشت که از طریق سرشماری انجام شد. ابزار جمع ­آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات فردی- اجتماعی و بخش دوم شامل 16 سوال در رابطه با معیارهای تدریس نظری و عملی بود که روایی و پایایی آن تایید گردید. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و آمار استنباطی (اسپیرمن، t مستقل، آنووا، آزمون تعقیبی توکی) از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: 230 نفر از دانشجویان با میانگین سنی 1/7±21/35 سال شامل 114 پسر (49/6 درصد) و 116 دختر (50/4 درصد) در مطالعه شرکت داشتند. نتایج نشان داد که در حیطه تدریس نظری مهم­ترین ویژگی، داشتن تسلط بر موضوع تدریس (70/4 درصد)، بیان شفاف و واضح مطالب (53/9 درصد) و ایجاد ارتباط بین مطالب نظری و بالینی در تدریس (53/5 درصد) است. در حیطه تدریس نظری کم ­اهمیت­ ترین ویژگی استاد تهیه جزوه از مطالب تدریس شده برای دانشجویان (20 درصد) و علاقه­ مندی به پژوهش و تحقیق (17 درصد) بود. در حیطه تدریس عملی کم ­اهمیت­ ترین ویژگی برگزار کردن کنفرانس­ های منظم بخشی- ژورنال کلاب و ارائه مورد (20 درصد) و مهم ­ترین مشخصه در این حیطه در دسترس بودن استاد در بخش ­های بالینی از زمان شروع تا پایان بخش (53/5 درصد) بود. یافته­ های حاصل از مطالعه حاکی از آن بود که بین سال تحصیلی با میانگین نمره عملی رابطه معنی­داری (0/001>P) وجود دارد. نتیجه­ گیری: باتوجه به یافته ها تسلط بر موضوع تدریس از مهم­ترین عوامل تاثیرگذار در حیطه نظری است. همچنین علاوه بر توانمندی علمی اساتید، در دسترس بودن استاد در بخش­ های بالینی می­ تواند در ارتقاء کیفیت آموزش در حیطه عملی موثر باشد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-900-fa.html M3 10.29252/rme.12.2.31 ER -