TY - JOUR T1 - Effectiveness of Technology-based Education on Learning of Dental Students during the Covid-19 Pandemic TT - اثربخشی آموزش مبتنی ‌بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی طی پاندمی کووید 19 JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 14 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1171-fa.html Y1 - 2022 SP - 67 EP - 77 KW - Covid-19 KW - Learning KW - Education KW - Dentistry N2 - مقدمه: با ­توجه به استفاده گسترده از آموزش ­های مبتنی ­بر تکنولوژی در طی کووید 19 و کاربرد آن در آموزش، این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی آموزش ­های مبتنی ­بر تکنولوژی در یادگیری دانشجویان دندانپزشکی در طی پاندمی کووید 19 در دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1400 صورت پذیرفت. روش ­ها: این مطالعه از نوع تحلیلی - مقطعی بوده که به شیوه نمونه­ گیری طبقه ­ای تصادفی بر روی 170 نفر از دانشجویان دندانپزشکی انجام شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد مشتمل بر مشخصات دموگرافیک دانشجویان، مهارت­ های رایانه ­ای آنان و ارزیابی آموزش­ های مبتنی­ بر تکنولوژی در شش حیطه یادگیری (محتوی، یاددهی-یادگیری، مواد آموزشی، طراحی صفحات، کمک ­رسانی و حجم مطالب) جمع­ آوری و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS و آزمون­ های t-test، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه تحلیل شد. یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار سنی دانشجویان 2/7±23/36 سال، میانگین ارزیابی دانشجویان از آموزش های مبتنی­ بر تکنولوژی 15/29±42/79 (از 100) که کم­ترین ارزیابی در حیطه کمک ­رسانی 21/34±36/32 و بیشترین در حیطه مواد آموزشی 18/74±46/26 بود. بین حیطه محتوای یادگیری با معدل دانشجویان (0/20=r)، میزان مهارت رایانه ­ای (0/28=r)، فعالیت یاددهی -یادگیری (0/20=r) و طراحی صفحات (0/16=r) همبستگی مستقیم و معنی ­دار مشاهده شد (0/05>p). هم چنین نتایج نشان داد که بین ارزیابی دانشجویان با جنسیت، مقطع تحصیلی، معدل و وضعیت بومی و غیربومی بودن دانشجویان تفاوت معنی­ داری وجود ندارد. نتیجه ­گیری: کم­ترین ارزیابی در حیطه کمک­ رسانی و به­عبارتی ضعف در ارتباط بین استاد و دانشجو گزارش شده است. جهت اثربخشی بیشتر آموزش ­های مبتنی­ بر تکنولوژی بدون توجه به جنسیت، مقطع تحصیلی، معدل و بومی و غیربومی بودن دانشجویان لازم است بر ایجاد فرصت برای تعامل دانشجو و استاد، تقویت مهارت رایانه ­ای دانشجویان، ارایه تکالیف و ارایه مثال­ ها در فعالیت­ های یاددهی- یادگیری و طراحی مناسب پلتفرم­ های آموزشی تاکید شود. M3 10.52547/rme.14.2.67 ER -