AU - mohseni, M AU - Mahbobi, M AU - Sayadi, A R AU - Shabani, Z AU - Asadpour, M TI - The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 7 VI - 1 IP - 1 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-156-fa.pdf SO - gums-rme 1 AB  - : آسیب ­ های ناشی از فرو رفتن سوزن، معمولی ­ ترین شکل تماس شغلی با خون می ­ باشند. تبعیت از احتیاط ­ های استاندارد باعث کاهش این خطر می ­ شود. این مطالعه، تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت با احتیاط ­ های استاندارد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را بررسی نمود. روش­ها: مطالعه از نوع پژوهش مداخله­ای شاهد­دار بود. جمعیت مورد مطالعه کل دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی ( 117 نفر) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله آموزشی (مورد 57 نفر) و گروه کنترل (شاهد 60 نفر) تقسیم شدند. داده ­ ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری و اطلاعات پس از وارد شدن در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون­های آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته: نتایج نشان داد 8/80 درصد از دانشجویان، هیچ ­ گونه سابقه آموزش قبلی در مورد احتیاط­های استاندارد نداشتند. 5/15 درصد سابقه آسیب با سرسوزن و اجسام نوک تیز ( Needle Stick ) و 5/13درصد سابقه تماس با ترشحات بیماران را داشتند. مداخله آموزشی در رابطه با احتیاط ­ های استاندارد در گروه مورد، از لحاظ آماری بطورمعنی­داری موجب افزایش نمره میانگین سازه ­ های آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خود کارآمدی و رفتار گردید. ولی با وجود افزایش نمره سازه راهنما برای عمل و کاهش نمره موانع درک شده، تغییرات معنی دار نبودند . نتیجه ­ گیری: نتایج نشان داد مداخله آموزشی در اتخاذ رفتار بهداشتی موثر بوده و با الگوی اعتقاد بهداشتی تناسب داشته است. لذا تداوم آموزش به دانشجویان پزشکی در رابطه با احتیاط ­ های استاندارد پیشنهاد می ­ گردد. CP - IRAN IN - Rafsanjan University of Medical Sciences LG - eng PB - gums-rme PG - 63 PT - Research YR - 2015