RT - Journal Article T1 - Perspective of Health Service Management Master Students about Methods of Holding Clerkship and Internship Courses: A Qualitative Study JF - gums-rme YR - 2015 JO - gums-rme VO - 7 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-224-fa.html SP - 1 EP - 10 K1 - Clerkship K1 - Internship K1 - Health Services Administration K1 - Qualitative Research AB - مقدمه: در آموزش رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دروس کارآموزی و کارورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می­باشند. به دلیل وجود ضعف­های موجود در برگزاری این دروس در سال­های گذشته، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه برگزاری دروس کارآموزی و کارورزی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی از دیدگاه دانشجویان این رشته انجام گرفته است. روش­ها: در این مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، بر اساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف، 9 نفر از 7 دانشگاه علوم پزشکی تهران (1 نفر)، تبریز (1 نفر)، اصفهان(1 نفر)، شیراز (1 نفر) و کرمان(1 نفر)، قزوین (2 نفر) و دانشگاه آزاد (2 نفر) که چهار نفر از آن­ها مرد و پنچ نفر زن بودند، انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از بحث گروهی متمرکز و مصاحبه با ارسال سوالات باز از طریق پست الکترونیکی در سال 1391 جمع آوری و با روش تحلیل درون مایه­ای تحلیل گردید. یافته­ها: حاصل تجزیه و تحلیل داده­ها 4 درون مایه اصلی و 20 درون مایه فرعی بود. درون مایه­های اصلی شامل: نحوه تدریس، ارزیابی، نقاط قوت و نقاط ضعف بود. در تدریس موضوعاتی مانند: جلسات توجیهی، زمان تشکیل، داشتن طرح درس، وظایف و فعالیت­ها مطرح بود. درارزیابی: گزارش نویسی، انجام کارتحقیقاتی، مقاله نویسی و ارزیابی توسط مسئولین بیمارستان­ها بیان شده و از ناعادلانه بودن ارزیابی شکایت داشتند. در نقاط قوت: به دو موضوع تمرکز روی موضوعات کاربردی و پژوهش محور بودن اشاره شده و در نقاط ضعف حجم بالای کار، ضعف نظارت، مشکل هماهنگی با بیمارستان­ها، عدم همراهی اساتید راهنما، عدم آشنایی پرسنل مراکز با رشته و مباحث آن مطرح گردید. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه، اصلاح شیوه­های ارزشیابی، بهبود هماهنگی با بیمارستان­ها و آشنایی بیشتر پرسنل با این رشته برای ارتقای کیفیت کارآموزی و کارورزی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ضروری است. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-224-fa.html M3 10.18869/acadpub.rme.7.3.1 ER -