%0 Journal Article %A Nazari shadekam, F %A Ghorbani, A %A Karimi, F %A Sadeghi, T %T Identifying Effective Factors on Quality of Nursing Curriculum and Their Competence %J Research in Medical Education %V 7 %N 1 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-154-fa.html %R 10.18869/acadpub.rme.7.1.45 %D 2015 %K Training Programs, nurs, clinical competence, clinical skill, curriculum, %X مقدمه: اطلاع از عوامل موثر بر اشتغال فارغ التحصیلان، می­تواند اطلاعات مفیدی در زمینه نقش حرفه­ای و عملکرد آنان در اختیار مسئولین قرار داده و امکان شناسایی نواقص برنامه ­های آموزشی و برنامه‌ریزی مناسب آموزشی را فراهم کند. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر بر کیفیت برنامه­های آموزشی و تاثیر آن­ها بر توانمندی های حرفه­ای فارغ التحصیلان رشته پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد. روش­ها : در این مطالعه توصیفی - مقطعی، کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی (روزانه، شبانه، پیوسته، ناپیوسته) پرستاری که در فاصله­ی سال ­ های 90-1386 از دانشکده پرستاری و مامایی قزوین فارغ التحصیل شده ­ اند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق­ساخته شامل37 سئوال که پس از تایید روایی و پایایی آن از سه طریق (تماس تلفنی همراه با ضبط مکالمات، مراجعه حضوری و پست الکترونیک) تکمیل شد. داده ­ ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی کورولیشن خطی با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته: نتایج نشان داد که 65 درصد از فارغ التحصیلان از برنامه­های آموزشی ارائه شده در دانشکده پرستاری و مامایی رضایت در حد متوسط داشتند. فارغ التحصیلان بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامه­های آموزشی را به ترتیب، منابع علمی در دسترس، فضای مناسب دانشکده، امکانات آموزشی دانشکده، اساتید مجرب و فعال بودن بخش­ها، نظم و مقررات آموزشی تئوری، نظم و مقررات آموزشی بالینی اعلام کردند. 9/66 درصد از فارغ التحصیلان توانایی خود را در مراقبت از بیمار زیاد و اکثر فارغ التحصیلان کاربرد دروس کارآموزی و عملی را بیشتر از دروس تئوری ارزیابی کردند. بین نمرات اهداف برنامه­های آموزشی کارشناسی پرستاری و نحوه اجرای این برنامه در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین از دیدگاه فارغ التحصیلان ارتباط خطی معنی­داری وجود داشت (001/0 P< و 383/.= r ). نتیجه ­گیری: از دیدگاه فارغ التحصیلان مهارت­های کسب شده در طول تحصیل در حد متوسطی موجب کسب مهارت­های حرفه­ای آنان در محیط کار بود. با توجه به پیشرفت سریع رشته پرستاری در جهان و توجه به این که افراد شاغل در این شغل مستقیماً با جان انسان­ها سر و کار دارند، بازنگری و ارتقاء برنامه­های آموزشی مخصوصاً استفاده از روش­های نوین آموزشی و ارزشیابی دانشجویان می­تواند در توانمندسازی بیشتر دانش آموخته­گان رشته پرستاری موثر باشد. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-154-fa.pdf %P 45-53 %& 45 %! %9 Research %L A-10-212-2 %+ Nursing Dept, School of Nursing & Midwifery, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2015