RT - Journal Article T1 - Nursing Students’ Clinical Education and Social Learning JF - gums-rme YR - 2007 JO - gums-rme VO - 1 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-83-fa.html SP - 14 EP - 20 K1 - Clinical education K1 - Nursing students K1 - Social learning. AB - مقدمه : آموزش بالینی فرایند پیچیده ای است که هدف آن تغییر رفتار قابل سنجش دردانشجویان پرستاری برای انجام مهارت­های بالینی است و منوط به ایجاد شرایط خاص و مناسب جهت یادگیری است. بیش از 50 درصد از زمان آموزش دانشجویان پرستاری بر بالین سپری می­شود واین محیط نقش بسیار مهمی در شکل­گیری و یادگیری ارزش­ها، هنجار ها و نگرش­های حرفه ای ایشان دارد. برخی از صاحب نظران، تدریس بالینی را جزء مهم­ترین مولفه­های آموزش پرستاری می دانند. عوامل مهمی درآموزش بالینی مطرح می‎شود که آن را مشکل و متمایز از تدریس نظری می‎سازد . از جمله این عوامل می­توان به نقش پرستاران بالینی در بیمارستان­های آموزشی اشاره نمود. طبق اصول یادگیری اجتماعی«بندورا» که به امر یادگیری از طریق مشاهده و گرفتن الگو تأکید دارد، پرستاران بالینی سبب یادگیری و توسعه مهارت­های بالینی دانشجویان پرستاری شده و دانشجویان پرستاری همواره پرستاران بالینی را به عنوان الگو مشاهده می­کنند و از این طریق نقش حرفه­ای خود را می­آموزند. این نوع یادگیری فقط درحیطه مهارت­های بالینی نبوده بلکه در حیطه های اخلاق حرفه ای، تعاملات پرستاران جهت انجام کارهای تیمی، ارزش­گذاری نیز اتفاق می­افتد با توجه به مطالب فوق پ‍‍ژوهشگران برآن شدند تا به تعیین نقش پرستاران بالینی درآموزش بالینی دانشجویان پرستاری با استفاده از یادگیری اجتماعی از نظر دانشجویان پرستاری بپردازند. روش­ ها: این مطالعه توصیفی بر روی کلیه دانشجویان سال دوم، سوم و چهارم کارشناسی رشته پرستاری که در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حال کارآموزی بودند، انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش: اطلاعات دموگرافیک و سنجش نقش پرستاران در آموزش بالینی آن­ها بود که بخش دوم نیز به 4 بعد: ارزش­گذاری به دانشجو، تشویق کار تیمی، ایجاد اخلاق حرفه ای و پرستار به عنوان منبع یادگیری پرداخته است. تجزیه و تحلیل آماری داده ها با استفاده از روش­های آماری توصیفی با نرم افزار SPSS.ver.13 انجام شد. یافته­ ها: یافته­ها نشان داد که اکثریت دانشجویان پرستاری با نقش پرستاران بالینی در ارزش­گذاری به دانشجو (2/65 درصد)، تشویق به کار تیمی(7/61 درصد)، ایجاد اخلاق حرفه ای(8/47 درصد) و پرستار به عنوان منبع یادگیری (54 درصد) موافق بودند. نتیجه گیری: پرستاران در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری در چهار بعد: ارزش گذاری به دانشجو، تشویق به کار تیمی، ایجاد اخلاق حرفه ای و پرستار به عنوان منبع یادگیری دارای نقش موثری می باشند و با تقویت بنیه علمی، عملی واخلاقی پرستاران بالینی می­توان به برنامه ریزی آموزش بالینی دانشجویان پرستاری کمک نمود. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-83-fa.html M3 ER -