TY - JOUR T1 - The Critical Thinking Skills Levels of Students Enrolled in a Four Years Bachelor Program at Nursing College in Yasouj TT - بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی یاسوج JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 1 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-81-fa.html Y1 - 2007 SP - 1 EP - 6 KW - undergraduate nursing students KW - critical thinking KW - nursing education. N2 - مقدمه: هدف اصلی برنامه‌های آموزشی دانشکده­‌های پرستاری تربیت افراد کار آزموده در مراقبت جامع از مدد جو می‌باشد. ارزشیابی مهارت تفکر انتقادی می‌تواند به عنوان پایه و اساسی جهت بررسی این برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا این پژوهش با هدف تعیین مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری یاسوج انجام پذیرفت.   روش ­ها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی، جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی پرستاری مشغول به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی یاسوج در سال 1384 بودند. نمونه گیری با روش غیراحتمالی و از نوع آسان بر روی 72 نفر انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا ( فرم ب) بود. در بخش اول اطلاعات دموگرافیک مورد سوال قرار گرفت و بخش دوم شامل 5 حوزه مهارت‌های شناختی تفکر انتقادی بود . اعتماد و اعتبار آزمون مذکوردر مطالعه ‌ خلیلی (1382) تعیین و تائید شده‌است. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمون t ، آزمون کروسکال والیس و رگرسیون در برنامه نرم افزاری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته­ ها: یافته­های پژوهش نشان داد که میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان14/3 13/10بوده و توانائی استدلال استقرائی و تجزیه تحلیل دانشجویان بیشتر از سایر حیطه ها بوده است. آزمون رگرسیون خطی نشان داد که بین معدل ونمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه معکوس ( 246/0- = ) و بین سن و نمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه مثبت (32/0= ) وجود دارد. همچنین تفاوت معنی داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد.   نتیجه­ گیری: مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری یاسوج کمتر از یک سوم نمره کل آزمون بوده است و بین معدل ونمرات آزمون مهارت­های تفکر انتقادی رابطه معکوس وجود دارد و با افزایش سن، این مهارت افزایش می یابد. همچنین تفاوت معنی­داری در نمره تفکر انتقادی دانشجویان پسرنسبت به دانشجویان دختر مشاهده نشد. لذا باتوجه به نتایج حاصل از این پژوهش، پژوهشگران پیشنهاد می­کنند روش­های موثر در ایجاد تفکر انتقادی به نحو مقتضی در آموزش دانشجویان در نظر گرفته شود و فرآیند آموزش بر این اساس ارائه گردد. M3 ER -