AU - Khoshrang, H AU - Haghighi, M AU - Taheri, M AU - Nemati, Sh AU - Erfani, R TI - Assessment of Direct Objective Procedural Skill Method by Medical Residents of GUMS PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 2 VI - 2 IP - 2 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-62-fa.pdf SO - gums-rme 2 AB  - مقدمه: سنجش مهارت­های بالینی و عملی مبتنی بر توانمندی با مشاهده مستقیم فرا گیران برروی بیماران واقعی بسیار مهم است. روش DOPS اختصاصاً برای ارزیابی مهارت­های عملی (پروسیجرها) طراحی شده است. این روش مستلزم مشاهده مستقیم فراگیر در حین انجام یک پروسیجر و ارزیابی همزمان بصورت کتبی می­باشد. با انجام ارزشیابی به روش DOPS می­توان مهارت عملی فراگیران را به صورت عینی و ساخت ار یافته ای مورد ارزیابی قرار داد. هدف از انجام این پژوهش بررسی نظرات دستیاران رشته­های مختلف تخصصی در مورد روش ارزشیابی DOPS در گروه­های آموزشی بوده است. روش­ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده که در آن 57 نفر از دستیاران رشته­های بیهوشی، جراحی، ارولوژی، گوش و گلو و بینی و جراحی سرو گردن و نورولوژی در سال 1389 شرکت داشتند. دستیاران شرکت کننده در پژوهش حداقل 6-4 بار در سال به روش فوق ارزیابی شده اند. کلیه دستیاران با ماهیت آزمون DOPS آشنایی لازم را داشتند و کارگاه آموزشی مربوطه را نیز گذرانده بودند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی این پرسشنامه با ارزیابی محتوا و از طریق اخذ نظر کارشناسان و متخصصان آموزش پزشکی، و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ ( 80/. = α ) تایید گردید. این پرسشنامه شامل سه قسمت بود، قسمت اول مربوط به مشخصات فردی دستیاران؛ قسمت دوم پرسشنامه رضایت دستیاران (13 گویه نگرشی) و قسمت سوم سئوالات باز در زمینه مهم­ترین جنبه­های مثبت و منفی آزمون DOPS بود. داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: از تعداد 57 نفر دستیار شرکت کننده در پژوهش 19 نفر رشته بیهوشی(3/33 درصد)، 18 نفر (6/31 درصد) رشته جراحی،7 نفر (3/12 درصد) رشته ارولوژی،7 نفر (3/12 درصد) رشته گوش و گلو وبینی و جراحی سر و گردن و 6 نفر (5/10 درصد) رشته نورولوژی بودند. میزان رضایت دستیاران رشته­های مختلف از نحوه برگزاری این امتحان در رشته جراحی14/4 ± 37.61، در رشته بیهوشی87/4 ± 16/45، در رشته نورولوژی 6/2 ± 41، در رشته اورولوژی 34/2 ± 86/41 و در رشته گوش و گلو و بینئ 87/4 ± 86/40 بود. میانگین رضایتمندی دستیاران در کلیه گروه های تخصصی 23/5 ± 40/41 مشاهده گردید. نتیجه­گیری: با توجه به رضایتمندی متوسط به پایین دستیاران از روش ارزیابی DOPS توصیه می­گردد به منظور بهبود کیفیت ارزیابی مهارت­های بالینی دستیاران و رفع نواقص اجرایی این آزمون برای کلیه اعضای هیئت علمی گروه آموزشی تربیت دستیار و همچنین دستیاران دانشگاه کارگاه آموزشی DOPS برگزار گردد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 40 PT - Research YR - 2010