%0 Journal Article %A Jafari Asl, M %A Chehrzed, M M %A 3Shafipour, S Z %A Ghanbari, A %T Quality of Educational Services from ViewPoint's of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model %J Research in Medical Education %V 6 %N 1 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-210-fa.html %R 10.18869/acadpub.rme.6.1.50 %D 2014 %K educational measurement, education, nursing students, %X مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گام­های اساسی ارتقا کیفیت محسوب شده و به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرآیند آموزش می­تواند به ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند. مدل سروکوال مدل سنجش کیفیت از دیدگاه گیرندگان خدمات است که با مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده به تعیین شکاف خدمات و سنجش کیفیت خدمات می­پردازد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزش ی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رشت بر اساس مدل سروکوال انجام شد . روش ­ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 336 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی رشت به روش سرشماری نمونه­گیری شدند. ابزارگردآوری داده­ها پرسشنامه سنجش کیفیت آموزش براساس مدل تحلیل شکاف SERVQUAL بود . این ابزار به مقا یسه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت آموزش در 5 بعد (قابلیت اطمینان خدمات، پاسخ­گویی، اعتماد و تضمین، همدلی و بعد فیزیکی و ملموس ) می­پردازد . روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 95/0و آزمون مجدد (57/0) تایید گردید . جهت تجزیه و تحلیل داده­ها، از نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد، بین ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی در هر پنج بعد خدمات، شکاف منفی وجود دارد. بطوری­که بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (95/5 ± 53/2-) و کمترین میزان شکاف مربوط به بعد اعتماد و تضمین (62/5 ± 29/0-) بود. نتیجه­ گیری: انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش فراتر از ادراکات آن ­ ها بود و کیفیت آموزش­های ارائه شده از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوال نامناسب عنوان شد. در راستای بهبود کیفیت آموزش، کلیه ابعاد به ویژه بعد پاسخگویی به دانشجویان باید در الویت برنامه­ریزی­ها قرارگیرد. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-210-fa.pdf %P 50-58 %& 50 %! %9 Research %L A-10-198-1 %+ Pediatric nursing dept, Shahid Beheshti nursing & midwifery faculty, Guilan university of medical sciences, Rasht, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2014