AU - Zaer Sabet, F AU - pourghane, p AU - Besharati, F AU - khoshrang, H AU - Ebrahiminia, A TI - Comparing two methods of traditional and electronics tests based on attitude and experiences of medical students: A combined study PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 12 VI - 3 IP - 3 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-964-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-964-fa.pdf SO - gums-rme 3 AB  - مقدمه: امروزه،کاربرد آزمون مبتنی بر کامپیوتر در دانشگاه ­ها نسبت به آزمون­ های سنتی (مداد وکاغذ) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮری داﻧﺸﺠﻮیان، آگاهی از نگرش و تجارب آﻧﺎن در اﺟﺮای ایﻦ روش، می­ تواﻧﺪ ﮐﻤﮏ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎﺷﺪ. پژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش آزمون­ سنتی و الکترونیک براساس نگرش و تجارب دانشجویان پزشکی انجام شده است. روش ها: پژوهش حاضر به ­صورت ترکیبی (کمی و کیفی) در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد. روش انتخاب نمونه­ ها، سرشماری بود. در امتحان پایان ترم، دانشجویان پزشکی (54 نفر) به شکل تصادفی، نیمی در آزمون سنتی و نیمی دیگر در آزمون الکترونیکی واحد درسی فیزیک پزشکی شرکت نمودند. در بخش کمی، نگرش دانشجویان با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته معتبر و پایا سنجیده شد. سپس تجارب 19 دانشجو در بخش کیفی مطالعه، با انجام مصاحبه فردی و درصورت لزوم گروهی، و با روش نمونه­ گیری هدفمند جمع ­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ های کمی با روش توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آزمون t مستقل) و داده­ های کیفی با رویکرد تحلیل محتوای قراردادی صورت گرفت. یافته ها: نتایج بخش کمی نشان داد که میانگین نمره نگرش در گروه آزمون الکترونیکی (6/37±39/36) بیشتر از گروه آزمون سنتی (5/2±38/25) بود، اما تفاوت معنی­ دار آماری بین دو گروه وجود نداشت (0/508=p). در بخش کیفی، 4 طبقه اصلی (کارآمدی آزمون الکترونیک، نوآوری نامانوس، در چالش قالب کهنه، راه­ های هموار شدگی) و 15 زیر طبقه استخراج شد. نتیجه گیری: نتایج، بیانگر عدم وجود تفاوت معنی­ دار نگرش دانشجویان در آزمون ­های سنتی و الکترونیکی بود. دانشجویان، جهت رفع یا کاهش برخی مشکلات موجود در آزمون الکترونیکی به مواردی جهت هموار شدن این مسیر، نظیر آگاه شدن از روند آزمون قبل از شرکت در امتحانات و داشتن چرک­ نویس در دسترس درصورت لزوم، اشاره داشتند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 32 PT - Research YR - 2020