RT - Journal Article T1 - Survey the Relationship between Knowledge Management and Performance of Nurses from their Viewpoint in the Emergency Departments JF - gums-rme YR - 2022 JO - gums-rme VO - 14 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-686-fa.html SP - 61 EP - 70 K1 - Knowledge Management K1 - Performance of the Nurses K1 - Emergency Department AB - مقدمه: مدیریت دانش برای دستیابی به عملکرد سازمانی قدرتمند بسیار حائز اهمیت است. موفقیت یا شکست در مدیریت دانش به این بستگی دارد که اعضاء سازمان، اطلاعات خویش را چگونه و تا چه اندازه موثر تسهیم و از آن استفاده می­ کنند. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط مدیریت دانش با عملکرد پرستاران اورژانس انجام شد. روش ­ها: این پژوهش یک مطالعه تحلیلی- مقطعی است بر روی230 پرستار شاغل در بخش ­های اورژانس مراکز آموزشی درمانی شهرستان رشت در سال 1396 انجام گرفت. نمونه­ ها از طریق تمام شماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده­ ها، پرسشنامه مقیاس اندازه ­گیری عملکردی و شاخص مدیریت دانش متقی بود که پس از تائید روائی و پایائی مورد استفاده قرار گرفت. داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و درصد) و استنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لوجستیک) و از طریق نرم ­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: میانگین و انحراف معیار مدیریت دانش0/54±2/06 و عملکرد پرستاران اورژانس0/57±2/99 بود. نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین مدیریت دانش و عملکرد پرستاران اورژانس رابطه مثبت و معنی­ داری وجود دارد (0/198=r و 0/0002=p). همچنین بین زیر مقیاس ­های عملکرد پرستاران (شایستگی، نگرش، تمایل به بهبود و استفاده از فرایند پرستاری) با مدیریت دانش ارتباط معنی­ داری مشاهده نشد (0/0001>p). نتیجه ­گیری: پرستاری موثر به مهارت­ های حرفه ­ای نیاز دارد. به­ منظور افزایش عملکرد پرستار، دانش و تجربه پرستاران باید در سراسر سازمان شناسایی و به اشتراک گذاشته شود. از این رو مدیریت موثر دانش پرستاری جهت بهبود نتایج عملکرد آن حیاتی است. نتایج مطالعه حاضر می­ تواند به توسعه سیستم­ های کارآمد و موثر مدیریت دانش جهت افزایش فرهنگ تسهیم دانش و یادگیری سازمانی کمک کند که منجر به بهبود بهره ­وری می­ گردد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-686-fa.html M3 10.52547/rme.14.3.61 ER -