%0 Journal Article %A Pirmoazzen, S %A Razikazemi, Z %A Hashemikamangar, SS %T Efficacy of Providing a Study Guide with Smart Phone, Based on Tritapp Application (Social Special Medical Network Software) in Fundamental Endodontic Course %J Research in Medical Education %V 14 %N 4 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-1207-fa.html %R 10.61186/rme.14.4.16 %D 2022 %K %X مقدمه: استفاده از تلفن همراه هوشمند و شبکه­ های اجتماعی در آموزش علوم پزشکی متداول شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندودانتیکس با تلفن همراه هوشمند مبتنی برشبکه اجتماعی تخصصی پزشکی (Tritapp)، بررضایت­مندی و خوداظهاری توانمندی دانشجویان دندانپزشکی عمومی در درس مبانی اندودانتیکس عملی بود. روش­ ها: این مطالعه نیمه تجربی در واحد درسی مبانی اندودانتیکس برروی دانشجویان سال چهارم رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام گرفت. دانشجویان به­ صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند که در گروه شاهد، قوانین و راهنمای درس مبانی اندودانتیکس عملی طبق کوریکولوم به روش رایج مربوطه در اختیار دانشجویان قرار گرفت، درحالی­که در گروه مداخله علاوه برروش معمول بخش اندو، راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو با استفاده از شبکه اجتماعی متخصصان علوم پزشکی (Tritapp) به دانشجویان ارایه شد. سپس به ­منظور ارزیابی رضایت­مندی و خوداظهاری توانمندی، در پایان واحد درسی پرسشنامه­ ی محقق ساخته­ ی روا شده در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در نهایت اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون­ های آماری chi-square، t-test و Mann-Whitney و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: بررسی رضایت­مندی دانشجویان از نرم ­افزار Tritapp نشان داد که آنان در حیطه ­های طراحی 44/5 درصد، کاربرد آسان و کاربری نرم­افزار 55/5 درصد، دریافت پاسخ مناسب و کامل از سوی سیستم پشتیبان 27/8 درصد و کمک­ کننده بودن این نرم ­افزار در دوره­ی پاندمی کرونا 83/4 درصد نظر موافق و کاملاً موافق دارند. علی­ رغم این­که به­ طورکلی در میزان رضایت­مندی از ارائه­ ی راهنمای مطالعه و قوانین بخش در بین گروه مداخله و گروه شاهد تفاوت معنی ­دار آماری مشاهده نشد (p>0.05)، ولی به لحاظ توصیفی در گروه مداخله رضایت­مندی بالاتری نسبت به گروه شاهد وجود داشت. نتایج نشان داد که کلیه دانشجویان گروه مداخله (100 درصد) معتقدند که استفاده از نرم­ افزار Tritapp به ­عنوان یک برنامه کمک آموزشی برای ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو، از گمراهی و اتلاف وقت دانشجو جلوگیری می­ کند. همچنین در حیطه­ ی خوداظهاری توانمندی در بین دانشجویان گروه­ های مداخله و شاهد تفاوت معنی­داری از نظر آماری وجود نداشت (p>0.05). نتیجه ­گیری: در هر دو گروه مداخله و شاهد رضایت­مندی و خوداظهاری توانمندی مشابه بود. به ­نظر می­ رسد بهتر است که پشتیبانی ­ها هم ­زمان به ­صورت حضوری و مجازی باشد تا دانشجویان برای استفاده از راهنمای مطالعه انگیزه بیشتری یابند و همچنین زیرساخت ­های مناسب برای ارائه این محتواها آماده شود. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-1207-fa.pdf %P 16-24 %& 16 %! %9 Research %L A-10-1290-1 %+ Department of Restorative Dentistry, Tehran University of medical sciences, Tehran, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2022