RT - Journal Article T1 - Explanation of the Factors Involved in the Efficacy of Education in Developing Educational Curricula of Medical Universities JF - gums-rme YR - 2022 JO - gums-rme VO - 14 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1198-fa.html SP - 38 EP - 48 K1 - Education K1 - Effectiveness K1 - Codification of curriculum K1 - Medical University AB - مقدمه: تحول جامعه ­ی امروز در گرو متحول شدن نظام ­آموزشی است. دوره آموزشی اصطلاحاتی هم­چون ارزیابی، ارزشیابی، اثربخشی، اندازه ­گیری را به­ دنبال دارد و ارزشیابی با توجه به اهداف و موضوع اعتباربخشی و اثربخشی بیان می ­شود. سرعت زیاد تغییر در آموزشی پزشکی، نگرانی­ هایی را در خصوص کیفیت و اثربخشی آن به ­دنبال دارد. این مطالعه با هدف تبیین عوامل موثر در اثر­بخشی آموزش در مرحله تدوین برنامه ­ی دوره ­ی آموزشی در دانشگاه ­های علوم ­پزشکی طراحی شد. روش ­ها: این تحقیق یک مطالعه ترکیبی است که مرحله کیفی مطالعه از نوع تحلیل­ محتوی، با 30 نفر از اعضای هیئت علمی از دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور و به روش نمونه­ گیری مبتنی­ بر هدف با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، با سوالات باز، در مدت 60 –45 دقیقه انجام شد. در بعد کیفی جهت ارزیابی اعتبار یافته ­ها از معیار چهارگانه Goba و Lincolnاستفاده گردید. در مرحله کمی، گویه ­ها در پرسشنامه­ ای محقق ساخته با محوریت 14 طبقه اصلی مستخرج از متون مصاحبه با استفاده از طیف لیکرت قرار گرفته و توسط 490 نفر از جامعه آماری تعیین با استفاده از نرم افزار لیزرل و از طریق آزمون تحلیل عاملی اول و دوم و برازش مدل و آزمون معنی­ دار ضریب همبستگی تعیین اعتبار شدند. یافته­ ها: در مرحله کیفی از متون مصاحبه ابتدا 60 کد اولیه استخراج و در نهایت 14 طبقه اصلی در مورد عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه دوره آموزشی مشخص شدند. در مرحله کمی نتایج نشان داد که مولفه­ های نیازسنجی آموزش برای دوره شامل برنامه ­ریزی (t=21/06 ,p≤0.000)، هدف­ گذاری آموزشی (t=20/75,p≤0.000)، وجود اساتید توانمند و شایسته (t=19/54,p≤0.000) و تأمین منابع مالی مورد نیاز (t=18/50 , p≤0.000) دارای بیشترین اهمیت در تدوین برنامه دوره آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی است. نتیجه­گیری: تبیین عوامل موثر در اثر­بخشی آموزش در تدوین برنامه­ ی دوره­ ی آموزشی دانشگاه ­های علوم­ پزشکی نشان داد که از 14 مولفه مشخص شده، 11 مولفه قابلیت اعتماد را داشته و به ­عنوان فاکتور­های موثر و قدرتمند می ­توان آن­ها را ملاکی جهت اثر­بخشی بیشتر در طراحی و برنامه­ ریزی آموزشی مورد توجه قرار داد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-1198-fa.html M3 10.52547/rme.14.3.38 ER -