TY - JOUR T1 - The Role of Student Characteristics, Content Quality and Knowledge Management in Using E-Learning by Medical Students through Mediation of E-Learning Acceptance (Case Study: Shiraz University of Medical Sciences) TT - نقش ویژگی های دانشجویان، کیفیت محتوا و مدیریت دانش در استفاده از یادگیری الکترونیکی دانشجویان علوم پزشکی با میانجی گری پذیرش یادگیری الکترونیکی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی شیراز) JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 14 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1147-fa.html Y1 - 2022 SP - 9 EP - 20 KW - Characteristics of Students KW - Content Quality KW - Knowledge Management KW - Usage Behavior KW - Acceptance KW - E-learning KW - Medical Students N2 - مقدمه: با توجه به اهمیت استفاده از یادگیری الکترونیکی در نظام آموزشی پزشکی، این پژوهش با هدف بررسی نقش ویژگی ­های دانشجویان، کیفیت محتوا و مدیریت دانش در استفاده ااز سیستم یادگیری الکترونیکی با میانجی­ گری پذیرش یادگیری الکترونیکی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. روش­ ها: این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ­ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تعداد 4064 نفر تشکیل دادند که از طریق جدول مورگان، تعداد 351 نفر به­ عنوان نمونه از طریق روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه­ ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع­ آوری اطلاعات در متغیرهای ویژگی ­های دانشجویان، کیفیت محتوا، استفاده واقعی از سیستم و پذیرش یادگیری، پرسشنامه 21 گویه­ ای محقق ­ساخته و در متغیر مدیریت دانش، پرسشنامه 24 گویه­ ای استاندارد بود. روایی پرسشنامه ­ها، با روش­ های روایی منطقی (صوری و محتوایی) و سازه (تحلیل عاملی تاییدی) و پایایی آن­ها با روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده­ ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم ­افزار­های SPSS و Lisrel تحلیل شدند. یافته ­ها: نتایج بیانگر آن بود که بین متغیرهای ویژگی­ های دانشجویان با پذیرش یادگیری الکترونیکی (0/65 =β)، کیفیت محتوا با پذیرش یادگیری الکترونیکی (0/42 =β)، مدیریت دانش با پذیرش یادگیری الکترونیکی (0/51 =β) و پذیرش یادگیری الکترونیکی با استفاده واقعی از سیستم (0/13 =β) رابطه علی مثبت و معنی­ داری وجود دارد. ویژگی­ های دانشجویان، کیفیت محتوا و مدیریت دانش با میانجی­ گری پذیرش یادگیری الکترونیکی اثر غیرمستقیم بر استفاده واقعی از سیستم یادگیری الکترونیکی دارد. بنابراین اثر میانجی پذیرش یادگیری الکترونیکی در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. نتیجه ­گیری: براساس یافته­ های این مطالعه، می­ توان دریافت، افزایش در نمرات ویژگی­ های دانشجویان، کیفیت محتوا، مدیریت دانش و پذیرش یادگیری الکترونیکی با افزایش در استفاده از یادگیری الکترونیکی دانشجویان همراه خواهد بود. با توجه به یافته­ های پژوهش، به سیاست ­گذاران و مدیران دانشگاهی پیشنهاد می­ شود با برگزاری کارگاه­ ها و دوره­ های آموزشی ضمن توجه به متغیرهای پژوهش حاضر، زمینه را برای استفاده واقعی و پذیرش یادگیری الکترونیکی در فرآیند یادگیری دانشگاه علوم پزشکی مهیا کنند. M3 10.52547/rme.14.2.9 ER -