TY - JOUR T1 - The Survey of Educational Status and Some Related Factors in Students of Paramedical Faculty of Gonabad University of Medical Sciences TT - بررسی وضعیت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 14 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1115-fa.html Y1 - 2022 SP - 21 EP - 28 KW - Academic Achievement KW - Academic Failure KW - Academic Status KW - Students N2 - مقدمه: وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه ­ها از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. با شناخت به موقع و آگاهی از نواقص و عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی می­ توان به ارایه راهکارها جهت پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان پرداخت. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین وضعیت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی طی سال­ های 1395- 1398 انجام شد. جامعه­ ی پژوهش شامل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد که حداقل یک ترم تحصیلی را در دانشگاه گذرانده بودند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه­ ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و سنجش وضعیت تحصیلی (فام و تیلور) بود. تجزیه و تحلیل داده ­ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و از آزمون­ های ضریب همبستگی اسپیرمن براون، t مستقل و آنالیر واریانس یک­طرفه و از طریق نرم ­افزار آماری SPSS انجام شد. یافته­ ها: از 330 نفر دانشجویان مورد مطالعه (43/6 درصد) مرد و (56/4 درصد) زن بودند. یافته ­های مطالعه نشان داد که 45/8 درصد از دانشجویان وضعیت تحصیلی مطلوب و 53/6 درصد متوسط و 0/6 درصد نامطلوب دارند. همچنین بین متغیر پیشرفت تحصیلی با تاهل (0/006= p) و رشته تحصیلی (0/001>p) ارتباط آماری معنی­داری مشاهده شد. نتایج نشان داد که بین شغل پدر و پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی­داری وجود دارد (0/008=p). همچنین نتایج بیانگر آن بود بین معدل کل و وضعیت اقتصادی دانشجویان ارتباط آماری معنی­ داری وجود دارد(0/026=p). به­ عبارت دیگر، نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که وضعیت اقتصادی متوسط دارند و نمره معدل کل طبقه ­ای که وضعیت اقتصادی نامطلوب داشتند، پایین­ تر بود. نتیجه­ گیری: با توجه به یافته ­های مطالعه حاضر اکثریت دانشجویان وضعیت تحصیلی متوسط داشتند و عوامل مرتبط با آن شامل وضعیت تاهل، رشته تحصیلی و شغل والدین بود. جهت ارتقاء پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت دانشجویان می­توان از برنامه­ هایی نظیر مشاوره ­های دانشجویی، شناسایی دانشجویان در معرض خطر و کمک به آن­ها، توانمندسازی اساتید در جهت نحوه مساعدت به دانشجویان و ارتقای انگیزه تحصیلی آنان، ارایه کارگاه ­های آموزشی، برنامه­ ریزی درسی توصیه نمود. M3 10.52547/rme.14.2.21 ER -